SwePub
Sök i LIBRIS databas

  Utökad sökning

onr:"swepub:oai:DiVA.org:bth-6426"
 

Sökning: onr:"swepub:oai:DiVA.org:bth-6426" > Reflektera mera – e...

Reflektera mera – erfarenheter från projektledning i professionsutbildning

Persson, ingrid (författare)
Blekinge Tekniska Högskola,Institutionen för fysisk planering
 (creator_code:org_t)
Karlskrona : Blekinge tekniska högskola, 2014
2014
Svenska.
Ingår i: Lärarlärdom. - Karlskrona : Blekinge tekniska högskola. - 9789172959682 ; , s. 12-22
  • Bokkapitel (refereegranskat)
Abstract Ämnesord
Stäng  
  • Artikeln behandlar erfarenheter från de tre första omgångarna av kursen Ledning och organisation (15 hp) på masterprogrammet i fysisk planering (120 hp). Lärarlaget består av en lärare från fysisk planering (kursansvarig) och en lärare från industriell ekonomi – ett exempel på samarbete inom fakulteten för teknikvetenskaper på Blekinge Tekniska Högskola. Med denna kurs kan projektledningens teori och praktik behandlas på ett systematiskt sätt i utbildningen. Syftet är att beskriva den högskolepedagogiska ansatsen i kursen och att diskutera om och i så fall hur upplägget kan bidra till studenternas lärande, utifrån målet att studenterna ska vara aktivt kunskapssökande och utveckla sitt kritiska tänkande. Masterprogrammet är en tvåårig utbildning på avancerad nivå som förbereder studenterna för kvalificerad yrkesverksamhet, där projektledning och projektarbete är vanligt förekommande. Ett viktigt pedagogiskt mål är därför att i kursen Ledning och Organisation systematiskt erbjuda fördjupade förutsättningar för studenternas utveckling i att hantera komplexiteten i projektsituationer utifrån det egna professionsfältet. Utgångspunkt för konstruktion av lärsituationer har varit Barnetts teoretiska perspektiv, presenterat i Improving Higher Education från 1992, med målet att utveckla studentens kritiska tänkande genom reflektion. Artikeln beskriver hur de av Barnett beskrivna fyra områdena för att utveckla kritiskt tänkande används i kursen; kommunikativ handling [action], ömsesidigt engagemang [interpersonal engagement], reflektion i handling [reflection-in-action] och kunskapsanvändning [knowledge-in-action]. Barnetts begrepp är en vidareutveckling av Schöns idéer om The reflectictive Practitioner från 1983. Exempel på studentreflektioner under kursens gång illustrerar hur studenterna har reagerat på kursupplägget.

Ämnesord

SAMHÄLLSVETENSKAP  -- Utbildningsvetenskap -- Pedagogik (hsv//swe)
SOCIAL SCIENCES  -- Educational Sciences -- Pedagogy (hsv//eng)

Nyckelord

Kritiskt tänkande
reflektion
reflection-in-action
knowledge-in-action
projektledning
caseundervisning
grupper
professionsutbildning

Publikations- och innehållstyp

ref (ämneskategori)
kap (ämneskategori)

Hitta via bibliotek

Till lärosätets databas

Hitta mer i SwePub

Av författaren/redakt...
Persson, ingrid
Om ämnet
SAMHÄLLSVETENSKAP
SAMHÄLLSVETENSKA ...
och Utbildningsveten ...
och Pedagogik
Artiklar i publikationen
Lärarlärdom
Av lärosätet
Blekinge Tekniska Högskola

Sök utanför SwePub

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Stäng

Kopiera och spara länken för att återkomma till aktuell vy