Sökning: onr:"swepub:oai:DiVA.org:bth-6426" >
Reflektera mera – e...
Reflektera mera – erfarenheter från projektledning i professionsutbildning
-
- Persson, ingrid (författare)
- Blekinge Tekniska Högskola,Institutionen för fysisk planering
-
(creator_code:org_t)
- Karlskrona : Blekinge tekniska högskola, 2014
- 2014
- Svenska.
-
Ingår i: Lärarlärdom. - Karlskrona : Blekinge tekniska högskola. - 9789172959682 ; , s. 12-22
- Relaterad länk:
-
https://bth.diva-por... (primary) (Raw object)
-
visa fler...
-
https://urn.kb.se/re...
-
visa färre...
Abstract
Ämnesord
Stäng
- Artikeln behandlar erfarenheter från de tre första omgångarna av kursen Ledning och organisation (15 hp) på masterprogrammet i fysisk planering (120 hp). Lärarlaget består av en lärare från fysisk planering (kursansvarig) och en lärare från industriell ekonomi – ett exempel på samarbete inom fakulteten för teknikvetenskaper på Blekinge Tekniska Högskola. Med denna kurs kan projektledningens teori och praktik behandlas på ett systematiskt sätt i utbildningen. Syftet är att beskriva den högskolepedagogiska ansatsen i kursen och att diskutera om och i så fall hur upplägget kan bidra till studenternas lärande, utifrån målet att studenterna ska vara aktivt kunskapssökande och utveckla sitt kritiska tänkande. Masterprogrammet är en tvåårig utbildning på avancerad nivå som förbereder studenterna för kvalificerad yrkesverksamhet, där projektledning och projektarbete är vanligt förekommande. Ett viktigt pedagogiskt mål är därför att i kursen Ledning och Organisation systematiskt erbjuda fördjupade förutsättningar för studenternas utveckling i att hantera komplexiteten i projektsituationer utifrån det egna professionsfältet. Utgångspunkt för konstruktion av lärsituationer har varit Barnetts teoretiska perspektiv, presenterat i Improving Higher Education från 1992, med målet att utveckla studentens kritiska tänkande genom reflektion. Artikeln beskriver hur de av Barnett beskrivna fyra områdena för att utveckla kritiskt tänkande används i kursen; kommunikativ handling [action], ömsesidigt engagemang [interpersonal engagement], reflektion i handling [reflection-in-action] och kunskapsanvändning [knowledge-in-action]. Barnetts begrepp är en vidareutveckling av Schöns idéer om The reflectictive Practitioner från 1983. Exempel på studentreflektioner under kursens gång illustrerar hur studenterna har reagerat på kursupplägget.
Ämnesord
- SAMHÄLLSVETENSKAP -- Utbildningsvetenskap -- Pedagogik (hsv//swe)
- SOCIAL SCIENCES -- Educational Sciences -- Pedagogy (hsv//eng)
Nyckelord
- Kritiskt tänkande
- reflektion
- reflection-in-action
- knowledge-in-action
- projektledning
- caseundervisning
- grupper
- professionsutbildning
Publikations- och innehållstyp
- ref (ämneskategori)
- kap (ämneskategori)
Hitta via bibliotek
Till lärosätets databas