SwePub
Sök i LIBRIS databas

  Utökad sökning

onr:"swepub:oai:DiVA.org:bth-7050"
 

Sökning: onr:"swepub:oai:DiVA.org:bth-7050" > Vetenskapligt skriv...

Vetenskapligt skrivande : filosofi, psykologi och pedagogik

Hansson, Thomas (författare)
Blekinge Tekniska Högskola,Sektionen för management
 (creator_code:org_t)
Karlskrona : Blekinge Tekniska Högskola, 2013
2013
Svenska.
  • Konferensbidrag (refereegranskat)
Abstract Ämnesord
Stäng  
  • Det här bidragets ”nyttovärde” består av en argumentation mot en ofta överdriven och obefogad tilltro till den vetenskapliga textens möjligheter. Man kan definiera en text som ett erbjudande om tolkning av sändarsens avsikt, situation och känslor. En skriftlig diskurs å andra sidan uppstår när utbyte av idéer och erfarenheter kommer till stånd mellan parterna. Textdiskurser innehåller instrumentella och sociala dimensioner som tillsammans överför parternas mål och avsikter. Vid ansökningar om forskningsanslag kommunicerar vi med vetenskapligt språk. Med dialogism som mål finns det förutsättningar för interaktivt utbyte av information, förslag och idéer mellan sökande och myndighter. Med andra förutsättningar skulle de senare kunna erbjuda informations- och idéstöd, diskustera ansökningstextens utformning, ange innehållskriterier, specificera omfattning, föreslå referenser m.m

Ämnesord

SAMHÄLLSVETENSKAP  -- Utbildningsvetenskap -- Pedagogik (hsv//swe)
SOCIAL SCIENCES  -- Educational Sciences -- Pedagogy (hsv//eng)

Nyckelord

avsikt
budskap
skrivande
språk
texttyper
tolkning

Publikations- och innehållstyp

ref (ämneskategori)
kon (ämneskategori)

Till lärosätets databas

Hitta mer i SwePub

Av författaren/redakt...
Hansson, Thomas
Om ämnet
SAMHÄLLSVETENSKAP
SAMHÄLLSVETENSKA ...
och Utbildningsveten ...
och Pedagogik
Av lärosätet
Blekinge Tekniska Högskola

Sök utanför SwePub

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Stäng

Kopiera och spara länken för att återkomma till aktuell vy