SwePub
Sök i LIBRIS databas

  Utökad sökning

onr:"swepub:oai:DiVA.org:du-11053"
 

Sökning: onr:"swepub:oai:DiVA.org:du-11053" > Kvalitet i undervis...

Kvalitet i undervisning - med fokus på förmågor

Isberg, Jenny (författare)
Högskolan Dalarna,Idrotts- och hälsovetenskap
Grundén, Helena (författare)
Högskolan Dalarna,Matematikdidaktik
 (creator_code:org_t)
Kalmar, 2012
2012
Svenska.
  • Konferensbidrag (övrigt vetenskapligt/konstnärligt)
Abstract Ämnesord
Stäng  
  • Skolans huvudsakliga uppdrag är lärande (Utbildningsdepartementet, 2010) och läraren är den enskilt viktigaste faktorn för elevernas kunskaper (Hattie, 2009). Skolinspektionens nationella granskningar av undervisningen i matematik samt idrott och hälsa visar att undervisningen inte bedrivs i enlighet med styrdokumenten. I matematik framkom att många lärare inte är medvetna om kursplanens innebörd och att undervisningen präglas av enskilt räknande i läroböcker (Skolinspektionen, 2009). I idrott och hälsa visade det sig att undervisningen inte följer den bredd av aktiviteter som kursplanen anger och att det var ett fåtal aktiviteter, så som bollspel och bollekar, som dominerade lektionerna och att hälsoperspektivet nästan inte alls förekom (Skolinspektionen, 2010). Som ett led i att förbättra kvaliteten i undervisningen lyfts i Lgr11 ämnesspecifika förmågor fram som långsiktiga mål som eleverna ska ges möjlighet att utveckla (Skolverket, 2011). Bakgrunden till två projekt som genomförs med lärare i matematik samt idrott och hälsa i två kommuner är en tanke om att en förutsättning för att undervisning utifrån de långsiktiga målen ska kunna ske är att de lärare som planerar och genomför undervisningen förstår innebörden av de ämnesspecifika förmågorna, samt att en ökad medvetenhet om dessa ska öka kvaliteten i undervisningen. Projekten inleddes med en undersökning av lärares uppfattningar och kunskaper om de ämnesspecifika förmågorna och hur kursplanens delar förhåller sig till varandra. Resultaten av dessa undersökningar visar att lärare i de båda ämnena är osäkra både på förmågornas innebörd och hur kursplanens delar förhåller sig till varandra. Många lärare har heller inte förstått förmågornas roll vid planering av undervisning.

Ämnesord

MEDICIN OCH HÄLSOVETENSKAP  -- Hälsovetenskap -- Idrottsvetenskap (hsv//swe)
MEDICAL AND HEALTH SCIENCES  -- Health Sciences -- Sport and Fitness Sciences (hsv//eng)
SAMHÄLLSVETENSKAP  -- Utbildningsvetenskap -- Pedagogiskt arbete (hsv//swe)
SOCIAL SCIENCES  -- Educational Sciences -- Pedagogical Work (hsv//eng)

Nyckelord

Undervisning
förmågor
styrdokument
Utbildning och lärande
Education and Learning

Publikations- och innehållstyp

vet (ämneskategori)
kon (ämneskategori)

Till lärosätets databas

Hitta mer i SwePub

Av författaren/redakt...
Isberg, Jenny
Grundén, Helena
Om ämnet
MEDICIN OCH HÄLSOVETENSKAP
MEDICIN OCH HÄLS ...
och Hälsovetenskap
och Idrottsvetenskap
SAMHÄLLSVETENSKAP
SAMHÄLLSVETENSKA ...
och Utbildningsveten ...
och Pedagogiskt arbe ...
Av lärosätet
Högskolan Dalarna

Sök utanför SwePub

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Stäng

Kopiera och spara länken för att återkomma till aktuell vy