SwePub
Tyck till om SwePub Sök här!
Sök i LIBRIS databas

  Utökad sökning

onr:"swepub:oai:DiVA.org:du-14592"
 

Sökning: onr:"swepub:oai:DiVA.org:du-14592" > Överlämningar från ...

Överlämningar från förskola till förskoleklass

Alatalo, Tarja (författare)
Högskolan Dalarna,Pedagogiskt arbete
Meier, Joanna (författare)
Frank, Elisabeth, 1958- (författare)
Linnéuniversitetet,Institutionen för utbildningsvetenskap (UV),BBK / Grundläggande läs- och skrivutveckling
 (creator_code:org_t)
Lärarstiftelsen och Lärarförbundets vetenskapliga råd, 2014
2014
Svenska.
Ingår i: Forskning om undervisning och lärande. - : Lärarstiftelsen och Lärarförbundets vetenskapliga råd. - 2000-9674 .- 2001-6131. ; 13, s. 30-52
  • Tidskriftsartikel (refereegranskat)
Abstract Ämnesord
Stäng  
  • Syftet med studien var att synliggöra verksamma förskollärares erfarenheter av överlämning från förskola till förskoleklass. Ett antagande var att överlämningen, för att gynna kontinuitet och långsiktighet, behöver fokusera barns lärande inom målområden som styrdokumenten anger för förskolans verksamhet. Empirisk data samlades in genom en kombination av frågeformulärmetod och intervjumetod. 36 förskollärare i förskolan och 38 förskollärare i förskoleklassen besvarade en enkät, medan 4 förskollärare i respektive verksamhet intervjuades. Analysen genomfördes abduktivt genom att studiens teoretiska utgångspunkter och frågeställningar utgjorde grund för teman som identifierades i det empiriska materialet. Studien visar att det genomförs överlämningar mellan verksamheterna. Dessa görs för att ge barnen en trygg övergång snarare än för att gynna kontinuerligt och långsiktigt lärande inom angivna målområden. Omsorg om barnen och föreställningar om skolformernas verksamhet ger avtryck på agerande och ställningstagande i överlämningarna. I artikeln diskuteras professionell bedömning av barns lärande samt behovet av ökad samsyn inom förskola och förskoleklass vad gäller enskilda barns lärande inom olika områden. 

Ämnesord

SAMHÄLLSVETENSKAP  -- Utbildningsvetenskap -- Pedagogik (hsv//swe)
SOCIAL SCIENCES  -- Educational Sciences -- Pedagogy (hsv//eng)

Nyckelord

Förskola
Förskoleklass
Kontinuitet
Långsiktigt lärande
Omsorgsrationalitet
Överlämning
Hur tillvaratas barns språkliga kompetenser i övergången från förskola till förskoleklass?
Hur tillvaratas barns språkliga kompetenser i övergången från förskola till förskoleklass?
Pedagogics

Publikations- och innehållstyp

ref (ämneskategori)
art (ämneskategori)

Hitta via bibliotek

Till lärosätets databas

Sök utanför SwePub

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Stäng

Kopiera och spara länken för att återkomma till aktuell vy