Tyck till om SwePub Sök
här!
Sökning: onr:"swepub:oai:DiVA.org:du-14592" >
Överlämningar från ...
Överlämningar från förskola till förskoleklass
-
- Alatalo, Tarja (författare)
- Högskolan Dalarna,Pedagogiskt arbete
-
Meier, Joanna (författare)
-
- Frank, Elisabeth, 1958- (författare)
- Linnéuniversitetet,Institutionen för utbildningsvetenskap (UV),BBK / Grundläggande läs- och skrivutveckling
-
(creator_code:org_t)
- Lärarstiftelsen och Lärarförbundets vetenskapliga råd, 2014
- 2014
- Svenska.
-
Ingår i: Forskning om undervisning och lärande. - : Lärarstiftelsen och Lärarförbundets vetenskapliga råd. - 2000-9674 .- 2001-6131. ; 13, s. 30-52
- Relaterad länk:
-
http://www.forskul.s...
-
visa fler...
-
https://du.diva-port... (primary) (Raw object)
-
http://www.forskul.s...
-
https://urn.kb.se/re...
-
https://urn.kb.se/re...
-
visa färre...
Abstract
Ämnesord
Stäng
- Syftet med studien var att synliggöra verksamma förskollärares erfarenheter av överlämning från förskola till förskoleklass. Ett antagande var att överlämningen, för att gynna kontinuitet och långsiktighet, behöver fokusera barns lärande inom målområden som styrdokumenten anger för förskolans verksamhet. Empirisk data samlades in genom en kombination av frågeformulärmetod och intervjumetod. 36 förskollärare i förskolan och 38 förskollärare i förskoleklassen besvarade en enkät, medan 4 förskollärare i respektive verksamhet intervjuades. Analysen genomfördes abduktivt genom att studiens teoretiska utgångspunkter och frågeställningar utgjorde grund för teman som identifierades i det empiriska materialet. Studien visar att det genomförs överlämningar mellan verksamheterna. Dessa görs för att ge barnen en trygg övergång snarare än för att gynna kontinuerligt och långsiktigt lärande inom angivna målområden. Omsorg om barnen och föreställningar om skolformernas verksamhet ger avtryck på agerande och ställningstagande i överlämningarna. I artikeln diskuteras professionell bedömning av barns lärande samt behovet av ökad samsyn inom förskola och förskoleklass vad gäller enskilda barns lärande inom olika områden.
Ämnesord
- SAMHÄLLSVETENSKAP -- Utbildningsvetenskap -- Pedagogik (hsv//swe)
- SOCIAL SCIENCES -- Educational Sciences -- Pedagogy (hsv//eng)
Nyckelord
- Förskola
- Förskoleklass
- Kontinuitet
- Långsiktigt lärande
- Omsorgsrationalitet
- Överlämning
- Hur tillvaratas barns språkliga kompetenser i övergången från förskola till förskoleklass?
- Hur tillvaratas barns språkliga kompetenser i övergången från förskola till förskoleklass?
- Pedagogics
Publikations- och innehållstyp
- ref (ämneskategori)
- art (ämneskategori)
Hitta via bibliotek
Till lärosätets databas