Sökning: onr:"swepub:oai:DiVA.org:du-28292" >
Att skriva med och ...
Abstract
Ämnesord
Stäng
- Vi lever i ett digitaliserat samhälle där användning av digitala verktyg, internet och sociala medier tas för givet, så även i skolan. Vad innebär då de reviderade skrivningarna i Lgr11 om digital kompetens för skolans tidiga skrivundervisning? Avsikten med artikeln är att skapa förståelse för skrivande med och utan digitala verktyg i skrivundervisningen. I artikeln diskuteras vad som kan utveckla elevernas skapande av texter med och utan digitala verktyg samt lärarens viktiga roll i det didaktiska arbetet.
Ämnesord
- SAMHÄLLSVETENSKAP -- Utbildningsvetenskap (hsv//swe)
- SOCIAL SCIENCES -- Educational Sciences (hsv//eng)
Nyckelord
- Tidig skrivundervisning
- digitalt skrivande
- digitala redskap
- multimodal komposition
- linjärt skrivande
- informationssökning
- Lgr
- Education and Learning
- Utbildning och lärande
Publikations- och innehållstyp
- vet (ämneskategori)
- ovr (ämneskategori)