SwePub
Sök i LIBRIS databas

  Utökad sökning

onr:"swepub:oai:DiVA.org:fhs-2384"
 

Sökning: onr:"swepub:oai:DiVA.org:fhs-2384" > Makt, pedagogik, le...

Makt, pedagogik, ledarskap och organisation : En studie av ett mekaniserat skyttekompani

Berggren, Anders W. (författare)
Försvarshögskolan,Institutionen för ledarskap och management (ILM)
Weibull, Louise (författare)
Försvarshögskolan,Institutionen för ledarskap och management (ILM)
Hedlund, Erik (författare)
Försvarshögskolan,Institutionen för ledarskap och management (ILM)
visa fler...
Granberg, Magnus (författare)
Försvarshögskolan,Institutionen för ledarskap och management (ILM)
Hyllengren, Peder (författare)
Försvarshögskolan,Institutionen för ledarskap och management (ILM)
Gustavsson, Björn (författare)
Försvarshögskolan,Institutionen för ledarskap och management (ILM)
visa färre...
 (creator_code:org_t)
Karlstad : Försvarshögskolan (FHS), 2011
Svenska 103 s.
Serie: ILM Serie I., 1653-1523 ; 77
  • Rapport (övrigt vetenskapligt/konstnärligt)
Abstract Ämnesord
Stäng  
  • Denna rapport sammanfattar en studie som genomförts vid P4 i Skövde, där forskargruppen följt 414. Skkomp från augusti 2010 till juni 2011.Utbildningen av 414. skyttekompaniet aktualiserar frågor rörande rollspelet mellan solda­ter och officerare, utbildningens utformning, samt frågor om yrkeskunnande och yrkesidenti­tet.Mer konkret identifierar studien följande områden för Försvarsmakten att fokusera:begreppen ”soldat” och ”officer” i det nya personalförsörjningssyste­met, och vad det innebär att vara professionell i Försvarsmakten.soldaten och kompetensutveckling av dessa.grpC tänkta roll och kompetensutveckling av dessa.hur man på förbanden kan involvera GrpC i ”chain of command”?hur kan Försvarsmakten i handling visa att soldaterna är viktiga”.kring erfarenhetsresonemanget/trappan i syfte att stärka officerarna samt att utveckla professionen totalt sett.hur utbildning skall genomföras när PRIO-org är intagen? Vidare pekar studien ut frågor kring hur man lokalt hanterar att alla anställda soldater inte kan ingå i en insats (givet att t ex FS-organisationen skiljer sig numerärt från förbandets grund­organisation), samt hur ett förband vidmakt­håller förmågor över tiden.I rapporten beskrivs även ett fenomen som handlar om ett informationsglapp mellan kompa­niets ordinarie ledningsstruktur (kompanichef och plutonchefer) och de som genomför olika utbildningsmoment, d v s när den som genomför en trupputbildning inte har ett direkt chefsansvar.

Ämnesord

SAMHÄLLSVETENSKAP  -- Psykologi (hsv//swe)
SOCIAL SCIENCES  -- Psychology (hsv//eng)

Nyckelord

Ledarskap under påfrestande förhållanden
Ledarskap under påfrestande förhållanden

Publikations- och innehållstyp

vet (ämneskategori)
rap (ämneskategori)

Till lärosätets databas

Sök utanför SwePub

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Stäng

Kopiera och spara länken för att återkomma till aktuell vy