Sökning: onr:"swepub:oai:DiVA.org:fhs-5661" >
Ledarskapets betyde...
Ledarskapets betydelse för lärande vid After Action Reviews (AAR)
-
- Larsson, Gerry, 1952- (författare)
- Försvarshögskolan,Ledarskapscentrum
-
(creator_code:org_t)
- ISBN 9789186137441
- Karlstad : Försvarshögskolan (FHS), 2015
- Svenska 28 s.
-
Serie: Ledarskapscentrum Serie I. ; 97
- Relaterad länk:
-
https://urn.kb.se/re...
Abstract
Ämnesord
Stäng
- Rapporten utgör dokumentationen av ett uppdrag från Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB) till Försvarshögskolan. Syftet med uppdraget är att ge en kortfattad kunskapssammanställning över utvecklande ledarskap och koppling till lärande/lärande organisation inom ramen för MSB utvecklingsarbete avseende After Action Review (AAR). Uppdraget innefattar också att ge en rekommendation om verktyg/metoder för att mäta aktuellt ledarskap eller att relatera detta till en idealbild.Tre övergripande slutsatser föreslås. För det första, kvaliteten på det allmänna ledarskapet i en organisation kommer att ha en betydande inverkan på AAR verksamhet och ledarskap under AAR sessioner. Den andra övergripande slutsatsen avser betydelsen av högre chefers indirekta ledarskap. Det finns ett stort symbolvärde i att organisationsledningen aktivt stödjer AAR och tillskapar nödvändiga resurser.Den tredje och avslutande slutsatsen gäller metoder för att mäta ledarskap. Mot bakgrund av rådande brist på vetenskapligt framtagna instrument med AAR inriktning föreslås bruk av väl beprövade instrument som mäter allmänt ledarskap och att dessa kompletteras med utprovning av AAR specifika tilläggsfrågor.
Ämnesord
- SAMHÄLLSVETENSKAP -- Sociologi (hsv//swe)
- SOCIAL SCIENCES -- Sociology (hsv//eng)
Nyckelord
- Ledarskap under påfrestande förhållanden
- Ledarskap under påfrestande förhållanden
Publikations- och innehållstyp
- vet (ämneskategori)
- rap (ämneskategori)
Hitta via bibliotek
Till lärosätets databas