SwePub
Sök i LIBRIS databas

  Utökad sökning

onr:"swepub:oai:DiVA.org:hb-11966"
 

Sökning: onr:"swepub:oai:DiVA.org:hb-11966" > Ta ansvar för onödi...

Ta ansvar för onödig konsumtion

Sundström, Malin, 1968- (författare)
Högskolan i Borås,Akademin för textil, teknik och ekonomi,Swedish Institute for Innovative Retailing; Handelsgruppen
 (creator_code:org_t)
Stockholm : Market, 2016
2016
Svenska.
Ingår i: Market. - Stockholm : Market.
  • Tidskriftsartikel (populärvet., debatt m.m.)
Abstract Ämnesord
Stäng  
  • KRÖNIKAI dagarna har mina forskarkollegor och jag arbetat med en forskningsartikel om unga människors oplanerade köp på nätet vad gäller kläder. Det vi ser är både ljust och mörkt, men framför allt – förvånande. När man impulshandlar på nätet och då särskilt kläder förefaller värdet av det vi köper också styra vårt förnuft. En tröja för tvåhundra kronor är inga som helst problem att köpa om vi vill ha den. Vi tänker inte ens på om vi har ett behov av en tröja. Den råkade finnas där just då. Och den var billig. Och om jag köper den så slipper jag också fraktkostnaden på det totala köpet. För erbjudandena från företagen är ofta kopplat till inköpssumman – om du köper för x kronor så är frakten gratis. Det där är ett erbjudande som många har svårt att förbise.Från samma grupp konsumenter ser vi också tydligt att de vill rättfärdiga sina impulsköp på något sätt. Ofta säger de att de vill ”unna sig”, att det var länge sedan de köpte något till sig själv, att de ”var värda det”. Den typen av tankar är värda en del eftertanke tycker jag, särskilt nu när vi närmar oss jul och konsumtionshysterin börjar breda ut sig.Vi svenskar ”unnar oss” hela tiden och vi anser oss vara värda en massa saker som vi köper utan eftertanke. Ja, vi är värda så mycket så vi kanske inte ens reflekterar över priset – en utarmning av resurser och ökade klimatförändringar.​Samtidigt inser säkert många fler än jag att motsatsen heller inte är önskvärd – att vi helt slutar köpa saker. Det skulle riskera en finansiell kollaps och hota alla våra trygghetssystem. Nej, utmaningen ligger nog snarare i att fundera över det där fenomenet ”att unna sig”. Tänk om vi i stället skulle kunna ”unna någon annan” något? Och i den cirkulära ekonomins tecken låta detta något vara en sak som vi återanvänder, eller något vi har tagit till vara.Jag är själv ingen praktiker och är oduglig på att sy och snickra, men tycker ändå att det är avkopplande att göra något med kroppen och händerna. Ibland bakar jag och när barnen tjatar så gör jag godis, särskilt nu till jul. Mitt löfte i december månad blir därför att inte unna mig själv något särskilt, men däremot andra. Jag ska unna andra att få smaka på mina lussekatter och mitt julgodis. Jag ska göra små julklappar av godsakerna och dela med mig. Och så ska jag skänka pengar till sådant som jag tycker gör skillnad. Det blir mitt sätt att unna andra människor saker i år. Vem ska du unna något och vad ska du göra? ​Om du representerar ett företag så kanske ditt bidrag kan bli att ta bort de där erbjudandena om fri frakt om kunden köper för en viss summa! För det är ett erbjudande som uppenbart stimulerar till merköp, och onödig konsumtion om det handlar om att köpa ytterligare en sak. Unna i stället dina kunder möjligheten att skänka x kronor till ett välgörande ändamål.

Nyckelord

Handel och IT
Bussiness and IT

Publikations- och innehållstyp

pop (ämneskategori)
art (ämneskategori)

Till lärosätets databas

Hitta mer i SwePub

Av författaren/redakt...
Sundström, Malin ...
Artiklar i publikationen
Av lärosätet
Högskolan i Borås

Sök utanför SwePub

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Stäng

Kopiera och spara länken för att återkomma till aktuell vy