Sökning: onr:"swepub:oai:DiVA.org:hb-13014" >
Elevhälsoteam och l...
Elevhälsoteam och lärarlag – professioners maktförskjutningar.
-
- Norlund, Anita, 1960- (författare)
- Högskolan i Borås,Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT,RCIW
-
(creator_code:org_t)
- 2017
- 2017
- Svenska.
- Relaterad länk:
-
https://urn.kb.se/re...
Abstract
Ämnesord
Stäng
- Titel Elevhälsoteam och lärarlag – professioners maktförskjutningarSyfte/mål Syftet med presentationen är att bidra med förståelse för nutida maktförskjutningar där en del av det pedagogiska ansvaret läggs över på elevhälsoprofessionen.MetodUnderlaget för studien utgörs av 28 fokusgruppsintervjuer, hälften genomförda med elevhälsoteam och hälften med lärarlag, båda tillhörande grundskolan. Intervjuerna gjordes i två olika kommuner i västsvenska kommuner med olika demografiska egenskaper men med liknande treåriga projekt.Teoretisk inramningIntervjufrågorna skapades utifrån teorin om praktikarkitekturer (Kemmis et al., 2014) och dess tre typer av manifestationer i en praktik; sayings (det som uttrycks), doings (det som görs) och relatings (interaktion och relationer). En inzoomning (Nicolini, 2012) av de studerade praktikerna visar att elevhälsoteam tagit på sig stort ansvar och exempelvis infört hemklassrum för elever trots lärares protester. En utzoomning indikerar att en ny skollag (SFS 2010:800, 29 kap. 8 §), vilken enligt teorin om praktikarkitekturer ska ses som ett socialt-politiskt arrangemang som påverkar relatings, har möjliggjort denna typ av maktförskjutningar. Andra arrangemang är de kulturellt-diskursiva (kopplat till sayings) och materiellt-ekonomiska (kopplats till doings).Förväntade slutsatserÄven utanför Sverige syns professioner med orientering mot hälsofrågor expandera (Tomlinson, 2012). Slutsatser av studien kan sammantaget dras om konsekvenser för lärarprofessionen och denna professions position i en eventuellt förminskande samtida förändringsprocess.Relevans för pedagogiskt arbetePresentationen bidrar med kunskap om lärarprofessionens villkor. Kemmis, S., Wilkinson, J., Edwards-Groves, C., Hardy, I., Grootenboer, P. & Bristol, L. (2014). Changing Practices, Changing Education. Singapore: Springer Verlag.Nicolini, D. (2012). Practice theory, work, and organization: an introduction. 1. ed. Oxford: Oxford University Press.SFS 2010:800. Skollag. Stockholm: Utbildningsdepartementet.Tomlinson, S. (2012). The irresistible rise of the SEN industry. Oxford Review of Education, 38(3), 267-286.
Ämnesord
- SAMHÄLLSVETENSKAP -- Utbildningsvetenskap -- Pedagogiskt arbete (hsv//swe)
- SOCIAL SCIENCES -- Educational Sciences -- Pedagogical Work (hsv//eng)
Nyckelord
- Lärarutbildning och pedagogisk yrkesverksamhet
- Teacher Education and Education Work
Publikations- och innehållstyp
- ref (ämneskategori)
- kon (ämneskategori)