SwePub
Tyck till om SwePub Sök här!
Sök i LIBRIS databas

  Utökad sökning

onr:"swepub:oai:DiVA.org:hb-24403"
 

Sökning: onr:"swepub:oai:DiVA.org:hb-24403" > Kerstin Hessius och...

Kerstin Hessius och co-creation

Sundström, Malin, 1968- (författare)
Högskolan i Borås,Akademin för textil, teknik och ekonomi,Swedish Institute for Innovative Retailing; Handelsgruppen
 (creator_code:org_t)
Borås, 2020
Svenska s.
Serie: Retailingresearch.blogspot.com
  • Annan publikation (populärvet., debatt m.m.)
Abstract Ämnesord
Stäng  
  • Vi lever just nu i en förfärlig tid, präglad av oron för det nya viruset COVID-19, men också osäkerhet och rädslor inför framtiden. I takt med att regeringar stänger länders gränser, isolerar människor för att minska smittspridning, så hackar hjulen i det ekonomiska maskineriet. Nu är det allvarligt. Vi håller på att förlora vår framtid och om vi inte mobiliserar alla krafter som finns och gemensamt använder klokskap och varandra, blir konsekvenserna oöverstigliga. Ingen har sagt detta bättre och tydligare än Kerstin Hessius i DI Debatt. Tack Kerstin!! Du är min nya idol!I rådande läge är det centralt att se bortom sina rädslor och den egna situationen, den egna hälsan, det egna företaget eller den egna plånboken, och istället dela med sig av innovativa idéer som kan komma fler till del. Och det gäller allt i samhället, från vård, ekonomi, företagande, omsorg, utbildning och hälsa. Vi måste blixtsnabbt anamma co-creation (samskapande).  På LinkedIn hittar man dagligen försök i en sådan riktning. Det kan vara inlägg som beskriver lösningar som fungerat bra, förslag på tänkbara åtgärder, frågor till nätverket, eller så vill man bara stämma av en idé i ett större nätverk. Det finns en vilja och kraft bland människor att hjälpas åt, att aktivt delta i planeringen för det som kommer när pandemin ebbar ut, och ett ”jävlar anamma” som kan vara skillnaden mellan recession och goda tider.Det finns säkert andra digitala nätverk där liknande exempel poppar upp just nu, och det viktiga är att uppmuntra alla sådana initiativ. Vi måste gå från grundinstinkter att skicka till att dela, från att dominera till att samarbeta, från att kontrollera och stänga in till att öppna upp. Vi måste bryta maktparadigmet så snabbt det bara går. Vi får inte längre acceptera traditionen av att få information, eller möjligen, skaffa oss information och med anledning av Corona viruset uppmanas att hålla oss uppdaterade. Vi måste sluta att ta emot informationsmail från våra chefer. För detta maktparadigm riskerar att göra oss passiva och att vi blir handlingsförlamade.  Istället måste vi uppmuntra människor att ta egna initiativ, att skapa diskussionstrådar för innovation, och att få folk att förstå att deras unika erfarenheter och kunskaper är värda att lyssnas på. Alla har något värdefullt att säga och det finns massor med människor som vill lyssna. Tro mig och tro på The voice of trust!Det här försökte jag förklara för en deltagare i en krisgrupp vid ett högre lärosäte, men fick ett svar tillbaka som visade att jag inte hade nått fram. Jag blev hänvisad till ett kollegialt kunskaps- och erfarenhetsutbyte för distansundervisning mellan lärare samt tillfrågades om jag ville vara med och utveckla den aktiviteten… Så suck! I det fallet gick det inte så bra för egen del och jag misslyckades med att väcka lust, glöd och passion till co-creation. Men kanske går det bättre i den här bloggen? Kanske kan jag få er bloggläsare att tända på idén med co-creation, och sätta fart på kreativitet, lagkänsla och framtidstro?Till er som tror på co-creation och som har idéer, små som stora: berätta om dem i era nätverk! Fråga andra vad de tycker om idén. Ge feedback på andra människors idéer och förslag. Samskapa! För det är ur samskapandet som de nya lösningarna växer fram och det är genom att samskapa som vi kan förbereda oss på en ny morgondag.Och dela gärna det här blogginlägget med alla du känner!Till er som vill läsa mer om samskapande - här är några tips: It's about human experiences...Re-thinking the concept of SurplusService design & health care innovationCo-InnovationCollaborative networked organisations and customer communities//Malin Sundström, Högskolan i Borås

Ämnesord

SAMHÄLLSVETENSKAP  -- Ekonomi och näringsliv -- Företagsekonomi (hsv//swe)
SOCIAL SCIENCES  -- Economics and Business -- Business Administration (hsv//eng)

Nyckelord

Business and IT
Handel och IT

Publikations- och innehållstyp

pop (ämneskategori)
ovr (ämneskategori)

Till lärosätets databas

Hitta mer i SwePub

Av författaren/redakt...
Sundström, Malin ...
Om ämnet
SAMHÄLLSVETENSKAP
SAMHÄLLSVETENSKA ...
och Ekonomi och näri ...
och Företagsekonomi
Delar i serien
Av lärosätet
Högskolan i Borås

Sök utanför SwePub

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Stäng

Kopiera och spara länken för att återkomma till aktuell vy