SwePub
Tyck till om SwePub Sök här!
Sök i LIBRIS databas

  Utökad sökning

onr:"swepub:oai:DiVA.org:hb-31528"
 

Sökning: onr:"swepub:oai:DiVA.org:hb-31528" > World Literature an...

World Literature and Transformative Learning: Reading and Teaching Season of Migration to the North in Swedish Upper Secondary School

Bradling, Björn (författare)
Högskolan i Borås,Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT,Jönköping University & forskarskolan CuEEd-LL,SPLITT
 (creator_code:org_t)
Malmö : Malmö universitet, 2024
2024
Engelska.
Ingår i: Educare. - Malmö : Malmö universitet. - 1653-1868 .- 2004-5190. ; :1
  • Tidskriftsartikel (refereegranskat)
Abstract Ämnesord
Stäng  
  • This study investigates how Tayeb Salih’s Season of Migration to the North (2006) can be read and taught as an example of world literature in accordance with the transformative and culturally empowering ambitions of the Swedish upper secondary school curriculum.A total of18 third-yearstudents inthe upper secondary science programme read the novel and recorded their reading experiences in journals. These journals have been thematically analysed,and the results show that the students’ processes of deconstructingand reconstructing the finalised reading,using literary concepts,help forward estrangement effects, which produce critical readings. As the students read for the plot and closedin on the end, their text-centred understandings of the novel wereheightened, and by actively using subject-specific terminology (i.e. stylistic devices and modes of reading concepts),they strengthened the sense-making of their relations to the world as mediated through the text. Frames of reference about historical andcurrent Sudan support the students in allowing the novel to become a merging point, at which their cultural horizons are nuanced through the juxtaposing of different perspectives. The students’ meta-reflexive readings allow for experiencing culture on the move as part of their transformative learning.

Ämnesord

SAMHÄLLSVETENSKAP  -- Utbildningsvetenskap -- Pedagogik (hsv//swe)
SOCIAL SCIENCES  -- Educational Sciences -- Pedagogy (hsv//eng)

Nyckelord

Litteraturdidaktik
Transformativt lärande
Gymnasiet
Världslitteratur
Utvandringens tid
Lärarutbildning och pedagogisk yrkesverksamhet
Teacher Education and Education Work

Publikations- och innehållstyp

ref (ämneskategori)
art (ämneskategori)

Hitta via bibliotek

  • Educare (Sök värdpublikationen i LIBRIS)

Till lärosätets databas

Hitta mer i SwePub

Av författaren/redakt...
Bradling, Björn
Om ämnet
SAMHÄLLSVETENSKAP
SAMHÄLLSVETENSKA ...
och Utbildningsveten ...
och Pedagogik
Artiklar i publikationen
Educare
Av lärosätet
Högskolan i Borås

Sök utanför SwePub

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Stäng

Kopiera och spara länken för att återkomma till aktuell vy