SwePub
Sök i LIBRIS databas

  Utökad sökning

onr:"swepub:oai:DiVA.org:hb-4261"
 

Sökning: onr:"swepub:oai:DiVA.org:hb-4261" > Växtkraft Mål 4 :

Växtkraft Mål 4 : för långsiktig målmedvetenhet?

Riestola, Päivi (författare)
Högskolan i Borås,Institutionen för Pedagogik
 (creator_code:org_t)
Högskolan i Borås, Institutionen för pedagogik, 2000
Svenska.
Serie: Rapport från Institutionen för pedagogik, 1404-0913 ; 2000:10
  • Rapport (övrigt vetenskapligt/konstnärligt)
Abstract Ämnesord
Stäng  
  • Uppdraget har varit att utröna medvetenheten om betydelsen av långsiktiga mål hos företag med 1-49 anställda i tidigare Älvsborgs län som deltagit i Växtkraft Mål 4. Uppgiften har även varit att studera huruvida verktygen som tillhandahållits av Växtkraft Mål 4, i form av konsulter och vägledningsprogram, bidragit till en ökad medvetenhet. Under analysen kunde jag urskilja vissa särdrag i företagen vilka var möjliga att kategorisera i tre olika sk idealtyper. Dessa idealtyper kan inte återfinnas i sin renodlade form i verkligheten, utan användes som analysverktyg för att jämföra verkligheten med. Idealtypen ”livsstilsföretag” beskriver den grund som Mål 4 företagen vilar på. ”Familjen” brukar också användas som metafor för det lilla entreprenöriella företaget. Vissa av ”livsstilsföretagen” hade utvecklats till att också bli/vara långsiktigt framgångsrika, vilket kom att bli ytterligare en idealtyp. Men jag fann även livsstilsföretag som utvecklats i motsatt riktning, och nu levde i en kamp för enbart överlevnad. Dessa sistnämnda kom att betecknas som levebrödsföretag. Livsstilsföretaget Företaget drivs i grunden av entreprenörens vision eller idé. Det finns ofta ett genuint intresse och kanske t o m en passion som ger ett sätt att leva snarare än att vara ett arbete i vanlig bemärkelse. Grunden i företaget vilar på affärsmässighet men samtidigt finns andra drivkrafter som styr. Företagen är medvetna om vikten av ekonomisk lönsamhet men har svårt att uttala den. För den långsiktiga målmedvetenheten kan personliga faktorer som frihet, kreativitet, familj, anställda eller samhällsansvar ligga i förgrunden. Levebrödsföretaget Levebrödsföretaget kan vara ett stagnerat livsstilsföretag som saknar ovanstående ”livsstilsfaktorer”. I sin mest renodlade form skulle vi säga att företaget är omedvetet om varför det finns till som företag. De har inga uttalade visioner och affärsidéer. Företagsledaren anser sig ha liten påverkansmöjlighet över företagets situation varför omvärlden får styra och bestämma överlevnaden. Det långsiktigt framgångsrika företaget Den tredje kategorin är företaget som lyckats behålla de grundläggande värdena, ”livsstilen” och samtidigt är långsiktigt framgångsrikt, sett ur ett företagsekonomiskt perspektiv. Det gemensamma för ledarna i företagen var att de på olika sätt frigjort tid för reflektion och långsiktigt strategiskt tänkande. De präglades av en vilja och ett tålamod att hålla fast vid sin vision, trots motgångar. Chefskapet handlade mer om ett ledarskap med en hög grad av delaktighet från medarbetarna. Slutsats och rekommendation Ur ett helhetsperspektiv har Växtkraft Mål 4 förmodligen bidragit till en ökad medvetenhet om långsiktighet och till att en förändringsprocess på längre sikt kan komma till stånd. Genom att lyfta fram verktygen som tillhandahållits i projekten i form av vägledningsprogram och konsulter, vill jag dock samtidigt visa på styrkor och svagheter som kan ha påverkat projekten. För levebrödsföretagen har konsulter och vägledningsprogram haft för hög abstraktionsnivå. Företagen har haft svårt att koppla analysen till den egna verkligheten För livsstilsföretagen däremot har Mål 4-verktygen varit på ”rätt nivå” och bidragit till en medvetandehöjning, och därmed möjligheten att bli långsiktigt framgångsrika. För dessa sistnämnda, de långsiktigt framgångsrika företagen, har verktygen varit alltför allmänna för att ge ökade insikter. Vissa av livsstilsföretagen är långsiktigt framgångsrika kunde konstateras. Förklaringar fann jag i genomförda arbetsorganisatoriska förändringar kopplade till synen på ledarskap och i den kunskapssyn som råder i företagen. För kommande projekt rekommenderas flexibilitet i eventuellt myndighetsstöd så att hänsyn kan tas till varje enskilt företags behov och förutsättningar. Framförallt förespråkas långsiktiga åtaganden framför kortsiktiga stödåtgärder då förändring/ utveckling i organisationer i dagsläget till stor del handlar om tidskrävande mentala processer med förändringar av rådande attityder och synsätt.

Ämnesord

SAMHÄLLSVETENSKAP  -- Ekonomi och näringsliv (hsv//swe)
SOCIAL SCIENCES  -- Economics and Business (hsv//eng)

Nyckelord

SME
small and medium sized enterprises
SME
små och medelstora företag
kompetensutveckling
verksamhetsutveckling
Arbetsvetenskap

Publikations- och innehållstyp

vet (ämneskategori)
rap (ämneskategori)

Till lärosätets databas

Hitta mer i SwePub

Av författaren/redakt...
Riestola, Päivi
Om ämnet
SAMHÄLLSVETENSKAP
SAMHÄLLSVETENSKA ...
och Ekonomi och näri ...
Delar i serien
Rapport från Ins ...
Av lärosätet
Högskolan i Borås

Sök utanför SwePub

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Stäng

Kopiera och spara länken för att återkomma till aktuell vy