SwePub
Sök i LIBRIS databas

  Utökad sökning

onr:"swepub:oai:DiVA.org:hb-4312"
 

Sökning: onr:"swepub:oai:DiVA.org:hb-4312" > Textflytt och sökslump

Textflytt och sökslump informationssökning via skolbibliotek

Alexandersson, Mikael, (författare)
LinCS
Limberg, Louise, (författare)
Högskolan i Borås, Institutionen Biblioteks- och informationsvetenskap / Bibliotekshögskolan, LinCS
Lantz-Andersson, Annika, (författare)
LinCS
visa fler...
Kylemark, Mimmi, (författare)
Högskolan i Borås, Institutionen Biblioteks- och informationsvetenskap / Bibliotekshögskolan, LinCS
visa färre...
Högskolan i Borås Institutionen Biblioteks- och informationsvetenskap / Bibliotekshögskolan. (creator_code:org_t)
ISBN 978-91-85589-37-1
Stockholm: Myndigheten för skolutveckling, 2007
Svenska.
Serie: Forskning i fokus ; 36
Läs hela texten (fulltext)
  • Rapport (övrigt vetenskapligt)
Abstract Ämnesord
Stäng  
  • Kraven på skolornas förändrade arbetssätt har tillsammans med lokala och nationella satsningar på IKT aktualiserat frågor om textanalys och problemlösning, liksom frågor om informationshantering och källkritik. Att sovra och värdera information utgör en allt viktigare komponent i lärandet. I detta sammanhang framstår skolbibliotekets pedagogiska roll som en förutsättning för elevernas mångsidiga språk- och kunskapsutveckling I denna rapport Textflytt och sökslump visar forskarna Mikael Alexandersson och Louise Limberg tillsammans med Annika Lantz-Andersson, Mimmi Kylemark och Lena Folkesson på viktiga utvecklingsområden som handlar om samtal, metodik och delvis nya kompetenser i samarbetet med bibliotekarier och i utvecklandet av skolbiblioteket som lärande rum. I skolnära skildringar kan vi följa hur forskande arbetssätt förvandlas till ensamma, förenklade situationer med textflytt och sökslumpar. I en skolvärld av obelysta metoder för informationssökning och kritiskt granskande av källor lämnas elever ensamma i samtalet med sina texter och skoluppgifter. Man får en alltför vid ingång till sökningen, satsar på att lösa och redovisa uppgiften och signalerar verksamhet och levererar snygga produkter. Men vad förstår eleverna? Vad lär eleverna? Detta är en reviderad upplaga av Fif nr 18.

Ämnesord

SAMHÄLLSVETENSKAP  -- Medie- och kommunikationsvetenskap -- Biblioteks- och informationsvetenskap (hsv//swe)
SOCIAL SCIENCES  -- Media and Communications -- Information Studies (hsv//eng)

Publikations- och innehållstyp

rap (ämneskategori)
vet (ämneskategori)

Hitta via bibliotek

Till lärosätets databas

Hitta mer i SwePub

Av författaren/redakt...
Alexandersson, M ...
Limberg, Louise
Lantz-Andersson, ...
Kylemark, Mimmi
Om ämnet
SAMHÄLLSVETENSKAP
SAMHÄLLSVETENSKA ...
och Medie och kommun ...
och Biblioteks och i ...
Delar i serien
Av lärosätet
Högskolan i Borås

Sök utanför SwePub

 
pil uppåt Stäng

Kopiera och spara länken för att återkomma till aktuell vy