Sökning: onr:"swepub:oai:DiVA.org:hh-20891" >
I en klass för sig ...
I en klass för sig eller i klass med alla andra : grundskoleplacerade särskoleelevers upplevelser av sin skolvardag
-
- Mineur, Therese, 1970- (författare)
- Högskolan i Halmstad,Wigforss-gruppen
-
- Tideman, Magnus, 1959- (författare)
- Högskolan i Halmstad,Wigforss-gruppen
-
(creator_code:org_t)
- Halmstad : Högskolan i Halmstad, 2008
- Svenska 124 s.
- Relaterad länk:
-
https://hh.diva-port... (primary) (Raw object)
-
visa fler...
-
https://urn.kb.se/re...
-
visa färre...
Abstract
Ämnesord
Stäng
- De allra flesta eleverna med särskoletillhörighet frå sin undervisning i särskolans egna klasser men en betydande andel, drygt 20 % av grundsärskolans elever, är placerade i grundskolan och får sin undervisning där. I många kommer ökar andelen grundskoleplacerade elever som är mottagna i särskolan, men kunskapen om hur denna undervisningsform fungerar är bristfällig. Syftet är att nå en ökad förståelse för och kunskap om hur elever tillhörande särskolan, som helt eller delvis är placerade i grundskolan, upplever sin vardag i skolan.Rapportens empiri består av fem fallstudier av elever mottagna i särskolan i högstadieålder som får sin undervisning i grundskoleklass. I denna studie ligger fokus på elevernas egna upplevelser och erfarenheter av skolvaradagen.Utifrån det empiriska underlaget har fyra relativt olika sätt att organisera undervisningen på kunnat urskiljas.
Ämnesord
- SAMHÄLLSVETENSKAP -- Annan samhällsvetenskap -- Övrig annan samhällsvetenskap (hsv//swe)
- SOCIAL SCIENCES -- Other Social Sciences -- Other Social Sciences not elsewhere specified (hsv//eng)
Nyckelord
- Särskola
- integrering/inkludering
- delaktighet
Publikations- och innehållstyp
- vet (ämneskategori)
- rap (ämneskategori)