SwePub
Sök i LIBRIS databas

  Utökad sökning

onr:"swepub:oai:DiVA.org:hig-2261"
 

Sökning: onr:"swepub:oai:DiVA.org:hig-2261" > Teori och praktik i...

Teori och praktik i yrke och utbildning : Komparativa fallstudier med arkitekter, ingenjörer, sjuksköterskor och officerare.

Fransson, Göran (författare)
Stockholms universitet,Högskolan i Gävle,Ämnesavdelningen för didaktik,Forskargruppen induction,Lärarhögskolan i Stockholm (LHS),Gävle högskola
 (creator_code:org_t)
ISBN 9176565548
Stockholm : HLS Förlag, 2003
Svenska 80 s.
Serie: Stockholm Library of Curriculum Studies, 1403-4972 ; 13
  • Bok (refereegranskat)
Abstract Ämnesord
Stäng  
  • Intresset kring professioner och professionaliseringsprocesser har ökat under de senaste åren. Det är inte längre enbart forskare med tvärvetenskapliga ansatser som studerar fenomenen, utan alltfler aktörer inom olika yrkesgrupper är aktiva. Yrkesgrupper som tidigare huvudsakligen har haft en gedigen färdighetsträning som bas för yrkesutövning, har numera även utvecklat egen forskning som en del i en professionalisering. Andra delar i professionaliseringen är att fler yrkesutbildningar införlivats i det akademiska systemet, liksom att yrkens kunskapsbas och avgränsning gentemot andra yrken är stadd i ständig utveckling. Allt detta skapar spänningar och ger nya utmaningar i fråga om bildning, utbildning och yrkesutövande. Äldre yrkesutövare känner sig främmande för yngre teoretiskt skolade, men också yrkesmässigt mindre skickliga, kolleger. Lärarna i de akademiska yrkesutbildningarna kanske inte känner igen sig i de nya kraven på vetenskaplighet. Positioner flyttas i fråga om yrkeskunnande. Yrkens kunskapsbas förändras och det får följder för såväl yrkesutövning som utbildning. I detta uppstår lätt en polarisering mellan ”teori” och ”praktik”. Utmaningen i varje yrkesutbildning handlar om att förena dessa två aspekter, att gjuta samman dem i en gemensam yrkeskompetens. I denna forskningsöversikt beskrivs, analyseras och problematiseras några aspekter av detta – och då särskilt frågan om ”teori” och ”praktik”. Översikten utgör en pusselbit i förståelsen av hur yrkesgrupper kan reflektera över sig själv, sin kunskapsbas och sitt ansvarsområde. De yrkesgrupper som behandlas är arkitekter, ingenjörer, sjuksköterskor, militära officerare – och i viss mån – lärare.

Ämnesord

SAMHÄLLSVETENSKAP  -- Utbildningsvetenskap -- Pedagogik (hsv//swe)
SOCIAL SCIENCES  -- Educational Sciences -- Pedagogy (hsv//eng)
HUMANIORA  -- Filosofi, etik och religion -- Filosofi (hsv//swe)
HUMANITIES  -- Philosophy, Ethics and Religion -- Philosophy (hsv//eng)
SAMHÄLLSVETENSKAP  -- Sociologi (hsv//swe)
SOCIAL SCIENCES  -- Sociology (hsv//eng)
SAMHÄLLSVETENSKAP  -- Annan samhällsvetenskap -- Tvärvetenskapliga studier inom samhällsvetenskap (hsv//swe)
SOCIAL SCIENCES  -- Other Social Sciences -- Social Sciences Interdisciplinary (hsv//eng)
SAMHÄLLSVETENSKAP  -- Utbildningsvetenskap (hsv//swe)
SOCIAL SCIENCES  -- Educational Sciences (hsv//eng)

Nyckelord

forskningsöversikt
teori
praktik
professionalisering
arkitekter
ingenjörer
sjuksköterskor
militära officerare
lärare
Education
Pedagogik
Theory of science
Vetenskapsteori
Sociology
Sociologi
INTERDISCIPLINARY RESEARCH AREAS
TVÄRVETENSKAPLIGA FORSKNINGSOMRÅDEN

Publikations- och innehållstyp

ref (ämneskategori)
bok (ämneskategori)

Hitta via bibliotek

Till lärosätets databas

Sök utanför SwePub

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Stäng

Kopiera och spara länken för att återkomma till aktuell vy