Tyck till om SwePub Sök
här!
Sökning: onr:"swepub:oai:DiVA.org:hig-25497" >
Tecken på lärande -...
Tecken på lärande - att fånga barns meningsskapande inom naturvetenskap
-
- Elm, Annika, 1958- (författare)
- Högskolan i Gävle,Didaktik,Early Childhood education, IT i Lärande
-
(creator_code:org_t)
- 1
- Malmö : Gleerups Utbildning AB, 2016
- 2016
- Svenska.
-
Ingår i: Naturvetenskap i ett förskoleperspektiv. - Malmö : Gleerups Utbildning AB. - 9789140694669 ; , s. 171-184
- Relaterad länk:
-
https://urn.kb.se/re...
Abstract
Ämnesord
Stäng
- Bokkapitlet är ett bidrag till att förstå barns lärande inom naturvetenskapliga innehållsområden i förskolan på ett sätt som kompletterar, och kanske utmanar, andra perspektiv. Det designorienterande perspektivet på lärande som presenteras i kapitlet innebär att lärande ses som en social, kommunikativ och teckenskapande aktivitet. Ett antagande i detta synsätt är att barn (och vuxna) hela tiden bearbetar och uttrycker sin förståelse kring naturvetenskapliga innehållsområden genom att skapa egna kombinationer av tecken - med hjälp av olika medier - i en omskapande (eller transformativ) process.
Ämnesord
- SAMHÄLLSVETENSKAP -- Utbildningsvetenskap (hsv//swe)
- SOCIAL SCIENCES -- Educational Sciences (hsv//eng)
- NATURVETENSKAP -- Annan naturvetenskap (hsv//swe)
- NATURAL SCIENCES -- Other Natural Sciences (hsv//eng)
Nyckelord
- Design för lärande
- förskola
- meningsskapande
- naturvetenskap
- tecken på lärande
Publikations- och innehållstyp
- pop (ämneskategori)
- kap (ämneskategori)
Hitta via bibliotek
Till lärosätets databas