SwePub
Sök i LIBRIS databas

  Utökad sökning

onr:"swepub:oai:DiVA.org:hig-34372"
 

Sökning: onr:"swepub:oai:DiVA.org:hig-34372" > Du sköna nya digita...

Du sköna nya digitala värld : Analoga möten och digitaliserad undervisning

Dahlin, Olov, 1962- (författare)
Högskolan i Gävle,Religionsvetenskap
Thalén, Peder, 1957- (författare)
Högskolan i Gävle,Religionsvetenskap
 (creator_code:org_t)
Gävle : Gävle University Press, 2021
2021
Svenska.
Ingår i: Människan i en existentiell kultur. - Gävle : Gävle University Press. - 9789188145567 - 9789188145574 ; , s. 93-112
  • Bokkapitel (övrigt vetenskapligt/konstnärligt)
Abstract Ämnesord
Stäng  
  • Så länge det funnits har Människa-kultur-religionsprogrammet (MKR) erbjudits på distans, länge via videokonferenser och under senare år via webbkonferenser. Användandet av en lärplattform och inspelningar av undervisningen har gjort utbildningen ännu mer flexibel. Men även om digitaliseringen möjliggjort kommunikation, informationsutbyten och olika former av deltagande, har den generella känslan hos oss lärare blivit att studenterna alltmer alienerats från oss – att vi i stigande grad sysselsätter oss med apparater istället för att interagera med människor. Detta förstärks genom kravet att hantera studenterna i det ökande antalet digitala system där studenterna representeras av sitt personnummer – det finns en uppenbar risk att de förvandlas från subjekt till föremål, HST/HPR, siffror i statistiken. Hos oss lärare har det som en följd av denna utveckling vuxit fram en önskan om att få möta studenterna på riktigt, inte enbart via skärmar. Sedan hösten 2018 har vi därför valt att införa så kallade innedagar med religions­didaktiskt och dramapedagogiskt innehåll som studenterna måste närvara på för att bli godkända på utbildningen. Vi var intresserade av att få veta hur studenterna upplever skillnaderna mellan digitaliserad undervisning och analoga möten och bjöd därför in några av MKR-studenterna till ett samtal där vi kontrasterade de två undervisningssätten genom att ställa frågor som: Vilka kvaliteter utmärker analoga möten/gemenskaper? Vad kan den digitala tekniken tillföra och vad riskerar att försvinna i den ’digitala logiken’? Vilken roll kan och bör den digitaliserade undervisningen ha i förhållande till analoga möten? Vilka blir de pedagogiska konsekvenserna?

Ämnesord

SAMHÄLLSVETENSKAP  -- Utbildningsvetenskap (hsv//swe)
SOCIAL SCIENCES  -- Educational Sciences (hsv//eng)

Nyckelord

analog
digital
undervisning
lärande
socialt kapital
social responsivitet
socialitet
lekutrymme
perceptionsfenomenologi
annanhet
levd kropp
Robert Putnam
Johan Asplund
Donald Winnicott
Merleau-Ponty
Innovative Learning
Innovativt lärande

Publikations- och innehållstyp

vet (ämneskategori)
kap (ämneskategori)

Hitta via bibliotek

Till lärosätets databas

Hitta mer i SwePub

Av författaren/redakt...
Dahlin, Olov, 19 ...
Thalén, Peder, 1 ...
Om ämnet
SAMHÄLLSVETENSKAP
SAMHÄLLSVETENSKA ...
och Utbildningsveten ...
Artiklar i publikationen
Människan i en e ...
Av lärosätet
Högskolan i Gävle

Sök utanför SwePub

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Stäng

Kopiera och spara länken för att återkomma till aktuell vy