SwePub
Sök i LIBRIS databas

  Utökad sökning

onr:"swepub:oai:DiVA.org:hig-5847"
 

Sökning: onr:"swepub:oai:DiVA.org:hig-5847" > Konsten att berätta...

Konsten att berätta en god historia

Nordlander, Edvard (författare)
Högskolan i Gävle,Ämnesavdelningen för elektronik
Cortas Nordlander, Maria (författare)
Vasaskolan, Gävle
 (creator_code:org_t)
Svenska.
  • Annan publikation (populärvet., debatt m.m.)
Abstract Ämnesord
Stäng  
  • Problemlösning uppfattas av många elever som en svårighet att övervinna genom att försöka lära sig utantill. Detta synsätt betecknar en algoritmisk inställning till lärande och har egentligen mycket lite med problemlösning att göra. Man sätter sin tillit till att upprepning av recept ger lika gott resultat oavsett problemställning. Vissa tycker dessutom att ett felaktigt resonemang, eller ett resonemang med bristfälliga eller obefintliga motiveringar, kan anses vara acceptabelt så länge svaret är korrekt.För att förebygga en algoritmisk inställning till problemlösning kan man införa en strategi för att förbättra problemlösningsförmågan hos elever – en metod som alla elever kan ta till sig. Att systematiskt teckna uppgiften är detsamma som att metodiskt reda ut för sig själv vad uppgiften går ut på, vilka teoretiska resonemang man kan tillämpa, hur man kan tänkas lösa uppgiften grundat på dessa teoretiska resonemang, samt slutligen genomföra lösningen på ett tydligt sätt. En god idé är att tänka sig att någon annan skall kunna följa resonemanget utan några andra hjälpmedel än den beskrivning som eleven själv producerar.De flesta brukar fascineras av en god historia. Det gäller för pedagogen att fånga intresset genom att framställa sin kunskap i berättandets form på ett begripligt, metodiskt uppbyggt och trovärdigt sätt. Även matematisk eller tillämpad problemlösning kan beskrivas för elever på detta vis p.g.a. sin logiska uppbyggnad.Man kan indela en god historia i fyra oundgängliga punkter: ingress, intrig, uppbyggnad av spänning och, slutligen, upplösning. Härutöver kan man tillägga ytterligare två punkter för att förgylla berättandet, nämligen prolog och epilog.

Ämnesord

SAMHÄLLSVETENSKAP  -- Utbildningsvetenskap -- Didaktik (hsv//swe)
SOCIAL SCIENCES  -- Educational Sciences -- Didactics (hsv//eng)
NATURVETENSKAP  -- Matematik -- Annan matematik (hsv//swe)
NATURAL SCIENCES  -- Mathematics -- Other Mathematics (hsv//eng)

Nyckelord

problemlösning
struktur
strategi
metodisk uppbyggnad
teckna tal
Subject didactics
Ämnesdidaktik
Other mathematics
Övrig matematik

Publikations- och innehållstyp

pop (ämneskategori)
ovr (ämneskategori)

Till lärosätets databas

Hitta mer i SwePub

Av författaren/redakt...
Nordlander, Edva ...
Cortas Nordlande ...
Om ämnet
SAMHÄLLSVETENSKAP
SAMHÄLLSVETENSKA ...
och Utbildningsveten ...
och Didaktik
NATURVETENSKAP
NATURVETENSKAP
och Matematik
och Annan matematik
Av lärosätet
Högskolan i Gävle

Sök utanför SwePub

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Stäng

Kopiera och spara länken för att återkomma till aktuell vy