Sökning: onr:"swepub:oai:DiVA.org:his-1687" >
De unga och livsfrå...
De unga och livsfrågorna : För en värdeskapande skola
-
- Orlenius, Kennert (författare)
- Högskolan i Skövde,Institutionen för beteendevetenskap
-
(creator_code:org_t)
- Stockholm : Lärarhögskolan i Stockholm, 2003
- 2003
- Svenska.
-
Ingår i: Locus. - Stockholm : Lärarhögskolan i Stockholm. - 1100-3197. ; 15:3, s. 39-47
- Relaterad länk:
-
https://urn.kb.se/re...
Abstract
Ämnesord
Stäng
- Begrepp som värdegrund och barnperspektiv används idag flitigt i retoriken kring vad skolan bör vara. Samtidigt ges många exempel - både från vardagserfarenheter och forskning - på det ambivalenta förhållande som råder mellan intentioner och praktik när det gäller frågor om normer och värden. För att förstå dessa förhållanden och för att utveckla skolan i värdeskapande riktning behövs en vändning mot den pedagogiska filosofin och frågor om innehåll/arbetssätt i skolan, menar författaren.
Ämnesord
- SAMHÄLLSVETENSKAP -- Utbildningsvetenskap -- Pedagogik (hsv//swe)
- SOCIAL SCIENCES -- Educational Sciences -- Pedagogy (hsv//eng)
Publikations- och innehållstyp
- vet (ämneskategori)
- art (ämneskategori)
Hitta via bibliotek
-
Locus
(Sök värdpublikationen i LIBRIS)
Till lärosätets databas