Tyck till om SwePub Sök
här!
Sökning: onr:"swepub:oai:DiVA.org:hj-10982" >
Kliniska examinatio...
Kliniska examinationer : Ett pilotprojekt
-
- Johansson, Ann, 1955- (författare)
- Jönköping University,HHJ, Avdelningen för rehabilitering
-
(creator_code:org_t)
- 2005
- 2005
- Svenska.
- Relaterad länk:
-
https://urn.kb.se/re...
Abstract
Ämnesord
Stäng
- Bakgrund: Den kliniska utbildningen har fått en helt annan betydelse i den akademiska yrkesutbildningen än den har haft tidigare. Detta förutsätter en ständig diskussion och utveckling av de kliniska studiernas innehåll, form och struktur. I dessa diskussioner måste yrkesföreträdare involveras för att förankra utbildningens innehåll i praxis. Examinationen styr studentens inlärning och att studenten utvecklar olika beteenden för olika typer av examinationer. Syfte: Att utveckla och pröva former för kliniska examinationer. Metod: Pilotprojektet innehöll en pilotgrupp och en kontrollgrupp. Alla inblandade erbjöds att, efter examinationen, delta i en fokusgruppintervju. Arbetsgång för klinisk examination utarbetades och bedömningskriterier utarbetades utifrån kursens mål. Efter den praktiska examinationen följde en muntlig examination. Handledare, huvudhandledare och examinator deltog under hela examinationen och enades om ett omdöme som presenterades för studenten. Resultat: Pilotgruppens studenter och handledare/huvudhandledare var nöjda med den prövade examinationsformen. Studenterna framhöll vikten av reflektionen i samband med examinationen samt möjligheten att få direkt respons. Handledarna framhöll kopplingen till utbildningen och kontakt med läraren samt att examinationen höjer praxiskunskapens status. Pilotstudien behöver utvecklas och prövas i en större skala och inom fler verksamheter. Examinationsformen är tidskrävande och därför behöver fler bedömare utbildas. Under hösten 2004/våren 2005 kommer projektet att utökas. Fler bedömare kommer att utbildas och bedömarnas förmåga att bedöma studenternas kunskaper utvecklas. Den kliniska examinationen kan komma att öka kopplingen teori och praktik både hos studenter, handledare och lärare.
Ämnesord
- MEDICIN OCH HÄLSOVETENSKAP -- Hälsovetenskap -- Omvårdnad (hsv//swe)
- MEDICAL AND HEALTH SCIENCES -- Health Sciences -- Nursing (hsv//eng)
- MEDICIN OCH HÄLSOVETENSKAP -- Hälsovetenskap -- Arbetsterapi (hsv//swe)
- MEDICAL AND HEALTH SCIENCES -- Health Sciences -- Occupational Therapy (hsv//eng)
Nyckelord
- klinisk utbildning
- examination
- Caring sciences
- Vårdvetenskap
- Occupational therapy
- Arbetsterapi
Publikations- och innehållstyp
- ref (ämneskategori)
- kon (ämneskategori)