Sökning: onr:"swepub:oai:DiVA.org:uu-120694" >
Modeller för lärand...
Modeller för lärandemål - välreflekterad bedömning : Slutrapport för projekt NSHU 71-13-07/82
-
- Melin, Ulf (författare)
- Linköpings universitet
-
- Axelsson, Karin (författare)
- Linköpings universitet
-
- Wedlund, Tommy (författare)
- Linköpings universitet
-
visa fler...
-
- Keller, Christina, 1961- (författare)
- Jönköping University,Uppsala universitet,Institutionen för informatik och media,IHH, Informatik
-
- Hjalmarsson, Anders (författare)
- Högskolan i Borås
-
visa färre...
-
(creator_code:org_t)
- Härnösand : Myndigheten för nätverk och samarbete i högre utbildning, 2010
- Svenska 15 s.
- Relaterad länk:
-
http://hdl.handle.ne...
-
visa fler...
-
https://urn.kb.se/re...
-
https://urn.kb.se/re...
-
visa färre...
Abstract
Ämnesord
Stäng
- Projektets syfte har varit att skapa modeller för lärandemål som utgångspunkt för att mer allsidigt kunna bedöma studentprestationer. I projektet har vi arbetat för att åstadkomma en systematisk och allsidig, balanserad, bedömning av studentprestationer genom att nyttja i detta projekt utvecklade modeller vid kursdesign, prestations- och progressionsbedömning och kursutveckling. En viktig utgångspunkt i projektet har varit den nätverksbaserade arbetsformen, där fyra lärosäten med informatikutbildningar samverkar. De fyra lärosätena (Linköpings universitet, Högskolan i Borås, Högskolan Dalarna och Internationella Handelshögskolan Jönköping) har givits var sitt karaktäriserande tema för sina respektive delprojekt. Resultatet av projektet är en uppsättning framväxande modeller som ett led i fördjupad kunskap om lärandemål i sig, dess förutsättningar, användning och dess möjliga effekter. Projektet har också givit oss möjligheter till ett kollektivt lärande och en generellt sett ökad beredskap och ett ökat medvetande i pedagogiska frågor. Projektet är grundat i praktiken samt i relevant teori om lärande. Resultaten av projekten är inte bara möjliga att använda i andra informatikutbildningar utan också i andra professionsorienterade utbildningar och ämnen
- The point of departure for the present project was the Degree Ordinance (SFS 2006:1053). Keywords as knowledge, understanding, ability, skills, assessment, and perspectives are focused. When applying learning outcomes the need for assessment of student achievements vs. learning outcomes is highlighted. The work with learning outcomes has a great potential - but challenges are present as described in the project. In order to be able to perform reflected assessment of student achievements we have developed a set of frameworks. The frameworks are related to learning outcomes from different perspectives, such as employability, student learning outcomes, university characteristics, subject oriented, and "local" profiles. The project is grounded in didactic practice and pedagogical research. It is based in the information system subject area at four universities, but is also relevant to other subject areas with a professional orientation.
Ämnesord
- SAMHÄLLSVETENSKAP -- Utbildningsvetenskap -- Pedagogik (hsv//swe)
- SOCIAL SCIENCES -- Educational Sciences -- Pedagogy (hsv//eng)
Nyckelord
- Learning outcomes
- learning
- didactics
- course design
- information systems education
- information systems
- Lärande
- lärandemål
- didaktik
- kursdesign
- informatikutbildning
- informatik
- Education
- Pedagogik
Publikations- och innehållstyp
- vet (ämneskategori)
- rap (ämneskategori)