Sökning: onr:"swepub:oai:DiVA.org:hj-24950" >
Den gode universite...
Den gode universitetsläraren : Bilder om och av universitetslärare
-
- Manderstedt, Lena, 1966- (författare)
- Jönköping University,HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap,Högskolan i Jönköping, Luleå tekniska universitet,Medie-, litteratur- och språkdidaktik
-
(creator_code:org_t)
- 2014
- 2014
- Svenska.
-
Ingår i: NU2014, Umeå 8-10 oktober: Abstracts. ; , s. 208-
- Relaterad länk:
-
http://sites.upc.umu...
-
visa fler...
-
https://hj.diva-port... (primary) (Raw object)
-
https://urn.kb.se/re...
-
visa färre...
Abstract
Ämnesord
Stäng
- Skola och universitet har som lärande organisationer varit omstridda under senare tid. De motstridiga krav som ställs på lärare har undersökts och vad som beskriver en bra lärare i skolan finns det god kännedom om. Omfattande forskningen har bedrivits i forskningsprojektet ”Läraren i samhällsomvandlingen 1940-2003 - Den goda läraren som diskursiv konstruktion på olika samhälleliga arenor” (Englund m.fl. 2012). Se även Wiklund 2006, Sjöberg 2010. Bilden av lärare i skönlitteratur har också undersökts (Fagerström, 2005, Ursing 2004). Men bilden av universitetsläraren tiger stilla. Lärosäten framställs visionärt som det moderna projektets, utvecklingens och tillväxtens högborg och universitetslärares pedagogiska kompetens efterfrågas allt mer. Ofta är genomgången högskolepedagogisk kurs samt pedagogisk meritportfölj en förutsättning för tillsvidareanställning. Syftet i denna pågående pilotstudie är att undersöka universitetslärares och doktoranders diskursiva själv- och idealbild genom följande frågeställningar: - Vilken kunskaps- och lärandesyn förespråkas i materialet och hur relateras den till egenskaper hos universitetsläraren?- Hur framträder synen på myndighetsuppdraget?- Vilka visionära uttryck påvisas om det egna lärandet, utvecklingen som lärare och som personlig resurs i en lärande organisation? Materialet består av 22 pedagogiska meritportföljer i två versioner, insamlade som examinationsuppgifter i en högskolepedagogisk kurs våren 2013, samt kursplan och studieguide för samma kurs. Materialet analyseras genom diskurs- respektive dokumentanalys. Dokumentanalysen baseras på en modifierad modell för skolforskning (Berg, 2003). Det teoretiska ramverket har konstruerats utifrån diskursteorin som företräds främst av Foucault (2003; 1993; 1980; 1970), teori från den kritiska diskursanalysen (Fairclough 2003; 1995; 1992; 1989) samt läroplansteoretiska perspektiv av Linde (2000; 2006) och Englund (2008; 2005; 1986). Kunskapsteoretiska perspektiv anläggs också (Säljö 2012, Stensmo, 2007. Det preliminära resultatet visar att vikten av en sociokulturell och konstruktivistisk lärmiljö framhålls, medan föreläsningsformen inte problematiseras. Universitetsläraren ska entusiasmera, ha goda relationer till studenterna och skapa interaktion, genom exempelvis frågestunder efter föreläsningen eller organiserade grupparbeten. Myndighetsuppdraget tycks vara oklart och en bristande kunskap om bedömning och examination framträder. Visionerna rör mestadels den egna ämneskompetensen och kunskap ifråga om IKT-verktyg, medan lärarrollen och den personliga resursen i organisationen tonas ned. Sannolikt beror de skevheter som resultaten uppvisar på att kursdeltagarnas erfarenheter bara delvis korrelerar med förväntningar i kursplan och studiehandledning. Projektet kommer att utvecklas genom ytterligare material från högskolepedagogiska kurser samt analys av andra högskolepedagogiska artefakter. Det kommer att visa hur bilden av ”den goda universitetsläraren” splittras i en mångfald av innebörder som bidrar till hur vi konstruerar lärosäten som en lärande organisation.
Nyckelord
- Språkvetenskap
- Universitetspedagogik
- Universitetslärare
Publikations- och innehållstyp
- ref (ämneskategori)
- kon (ämneskategori)