Sökning: onr:"swepub:oai:DiVA.org:hj-47405" >
Matematik i förskol...
Matematik i förskoleklassen VA-MER : Ett samverkansprojekt mellan Vaggeryds kommun och Mathematics Education Research
-
- Ekdahl, Anna-Lena (författare)
- Jönköping University,Matematikdidaktisk forskning
-
- Lundberg, Birgitta (författare)
- Jönköping University,Matematikdidaktisk forskning
-
Keerekes, Klara (författare)
-
(creator_code:org_t)
- 2019
- 2019
- Svenska.
- Relaterad länk:
-
https://ju.se/downlo...
-
visa fler...
-
https://urn.kb.se/re...
-
visa färre...
Abstract
Ämnesord
Stäng
- De senaste åren har en rad förändringar gällande förskoleklassen genomförts. Den 1 juli 2016 fick förskoleklassen en egen del i läroplanen och från och med läsåret 2018/19 blev förskoleklassen obligatorisk och omfattas nu av skolplikten. Det förändrade uppdraget i förskoleklassen samt det obligatoriska kartläggningsmaterialet, har ökat lärares behov av att möta uppdraget. Kartläggningsmaterialet i matematiskt tänkande ska hjälpa lärare att tidigt identifiera elever som visar en indikation på att inte nå de kunskapskrav som sen ska uppnås i årskurs 3 i grundskolan. Däremot saknas direkta implikationer för undervisning som stimulerar alla elevers möjlighet att utveckla sina förmågor i matematik.I ett nystartat samverkansprojekt mellan Vaggeryds kommun och Högskolan för Lärande och Kommunikation kommer kommunens alla lärare i förskoleklass att arbeta tillsammans med forskare tillhörande forskargruppen i matematik (MER-gruppen), i syfte att stärka likvärdighet i utbildningen inom Vaggeryd kommun.Syftet med projektet är att se hur en pedagogisk verksamhet i samverkan med forskare kan bidra till att lärarna:utvecklar förmågan att diskutera ämnesinnehåll i matematikundervisningen,utvecklar förmågan att utifrån kartläggningsmaterialet diskutera didaktiska implikationerna för undervisning,gemensamt bygger ett fundament i matematikundervisningen, med stöd av aktuell forskning, i syfte att utveckla alla elevers förmågor i matematik.Erfarenheter från ett nyligen avslutat forskningsprojekt där lärare och forskare i tätt samarbete genomförde och reflekterade över undervisningsaktiviteter, visar att detta verkade vara en framgångsrik modell för att utveckla undervisning. Därför väljs ett liknande upplägg i detta samverkansprojekt.I den inledande fasen av projektet träffas lärargruppen och forskarna en gång per månad. Träffarna förläggs på kommunens skolor. De påbörjade samtalen mellan deltagarna i samverkansprojektet visar att det finns ett stort behov av att diskutera matematikundervisning och att utveckla ett målinriktat arbete som främjar alla elevers möjligheter att lära matematik.
Ämnesord
- SAMHÄLLSVETENSKAP -- Utbildningsvetenskap -- Didaktik (hsv//swe)
- SOCIAL SCIENCES -- Educational Sciences -- Didactics (hsv//eng)
- NATURVETENSKAP -- Matematik (hsv//swe)
- NATURAL SCIENCES -- Mathematics (hsv//eng)
Publikations- och innehållstyp
- vet (ämneskategori)
- kon (ämneskategori)