SwePub
Sök i LIBRIS databas

  Utökad sökning

onr:"swepub:oai:DiVA.org:hj-47405"
 

Sökning: onr:"swepub:oai:DiVA.org:hj-47405" > Matematik i förskol...

Matematik i förskoleklassen VA-MER : Ett samverkansprojekt mellan Vaggeryds kommun och Mathematics Education Research

Ekdahl, Anna-Lena (författare)
Jönköping University,Matematikdidaktisk forskning
Lundberg, Birgitta (författare)
Jönköping University,Matematikdidaktisk forskning
Keerekes, Klara (författare)
 (creator_code:org_t)
2019
2019
Svenska.
  • Konferensbidrag (övrigt vetenskapligt/konstnärligt)
Abstract Ämnesord
Stäng  
  • De senaste åren har en rad förändringar gällande förskoleklassen genomförts. Den 1 juli 2016 fick förskoleklassen en egen del i läroplanen och från och med läsåret 2018/19 blev förskoleklassen obligatorisk och omfattas nu av skolplikten. Det förändrade uppdraget i förskoleklassen samt det obligatoriska kartläggningsmaterialet, har ökat lärares behov av att möta uppdraget. Kartläggningsmaterialet i matematiskt tänkande ska hjälpa lärare att tidigt identifiera elever som visar en indikation på att inte nå de kunskapskrav som sen ska uppnås i årskurs 3 i grundskolan. Däremot saknas direkta implikationer för undervisning som stimulerar alla elevers möjlighet att utveckla sina förmågor i matematik.I ett nystartat samverkansprojekt mellan Vaggeryds kommun och Högskolan för Lärande och Kommunikation kommer kommunens alla lärare i förskoleklass att arbeta tillsammans med forskare tillhörande forskargruppen i matematik (MER-gruppen), i syfte att stärka likvärdighet i utbildningen inom Vaggeryd kommun.Syftet med projektet är att se hur en pedagogisk verksamhet i samverkan med forskare kan bidra till att lärarna:utvecklar förmågan att diskutera ämnesinnehåll i matematikundervisningen,utvecklar förmågan att utifrån kartläggningsmaterialet diskutera didaktiska implikationerna för undervisning,gemensamt bygger ett fundament i matematikundervisningen, med stöd av aktuell forskning, i syfte att utveckla alla elevers förmågor i matematik.Erfarenheter från ett nyligen avslutat forskningsprojekt där lärare och forskare i tätt samarbete genomförde och reflekterade över undervisningsaktiviteter, visar att detta verkade vara en framgångsrik modell för att utveckla undervisning. Därför väljs ett liknande upplägg i detta samverkansprojekt.I den inledande fasen av projektet träffas lärargruppen och forskarna en gång per månad. Träffarna förläggs på kommunens skolor. De påbörjade samtalen mellan deltagarna i samverkansprojektet visar att det finns ett stort behov av att diskutera matematikundervisning och att utveckla ett målinriktat arbete som främjar alla elevers möjligheter att lära matematik.

Ämnesord

SAMHÄLLSVETENSKAP  -- Utbildningsvetenskap -- Didaktik (hsv//swe)
SOCIAL SCIENCES  -- Educational Sciences -- Didactics (hsv//eng)
NATURVETENSKAP  -- Matematik (hsv//swe)
NATURAL SCIENCES  -- Mathematics (hsv//eng)

Publikations- och innehållstyp

vet (ämneskategori)
kon (ämneskategori)

Till lärosätets databas

Sök utanför SwePub

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Stäng

Kopiera och spara länken för att återkomma till aktuell vy