SwePub
Tyck till om SwePub Sök här!
Sök i LIBRIS databas

  Utökad sökning

onr:"swepub:oai:DiVA.org:hj-63132"
 

Sökning: onr:"swepub:oai:DiVA.org:hj-63132" > Dator-genererade be...

Dator-genererade berättelser. En didaktisk utmaning

Lindberg, Ylva (författare)
Jönköping University,HLK, Communication, Culture and Diversity (CCD)
Godhe, Micheal (författare)
Jönköping University,Högskolan för lärande och kommunikation,Linköping University
 (creator_code:org_t)
2023
2023
Svenska.
Ingår i: Abstractsamling.
  • Konferensbidrag (refereegranskat)
Abstract Ämnesord
Stäng  
  • ChatGPT har fått mycket medieuppmärksamhet. Detta verktyg skapar texter automatiskt utifrån information som kan genereras genom artificiell intelligens och djup maskininlärning som GPT-3-tekniken möjliggör. När programmering, det vill säga läsande och skrivande av kod (Lindberg & Öberg, forthcoming 2023), erhåller en alltmer framträdande roll i textproduktion och -konsumtion behöver frågan ställas vad läsande och skrivande som förmågor kommer att vara i framtidens skola och samhälle (Vee 2017). Upphovsrätten till datagenererade texter ställer också frågan om författarskap i ett nytt ljus (Lee 2021). Nätbokhandelsjätten Amazon meddelar att hundratals böcker (romaner, instruktionsböcker och barnböcker) genererade med hjälp av ChatGPT redan saluförts på deras hemsida (Eriksson 2023).Mot denna bakgrund ska den här studien undersöka läsande och skrivande av dator-genererad skönlitteratur. Den första fasen innebär att analysera estetiska särdrag i ett antal skönlitterära verk som har använt data-genererad textproduktion (Henrickson 2021). Exemplen är 1 the Road (2018), Dinner Depression (2019) och Irritant (2013). De har valts ut genom att fråga ChatGPT och konsultera webbsidor (t ex Medium.com>The Research Nest) om data-genererad skönlitteratur. Frågorna som ställs till verken handlar om på vilka premisser de har skapats, vad dessa verk säger om framtidens litteratur och skrivande, samt vilka samband som finns med litteraturhistorien. Resultaten i denna fas kompletteras i en andra fas med texter producerade av studenter i samverkan med ChatGPT inom ramen för en kurs om Kommunikationens villkor och möjligheter. I instruktionerna fick studenterna i uppdrag att skapa en science-fiction-berättelse på 2 sidor. Den skulle innehålla det SF-karaktäristiska ”novum” (Määttä 2006) och iscensätta en framtida arbetsmiljö med minst två karaktärer i centrum. Analysen av texterna kommer att fokusera spekulativa dimensioner, det vill säga i vilken grad och på vilka sätt texterna illustrerar kreativa föreställningar om framtiden. Baserat på utfallet formuleras i en tredje fas litteraturdidaktiska utmaningar som AI-baserad textproduktion ger upphov till. 

Ämnesord

SAMHÄLLSVETENSKAP  -- Utbildningsvetenskap -- Didaktik (hsv//swe)
SOCIAL SCIENCES  -- Educational Sciences -- Didactics (hsv//eng)
HUMANIORA  -- Språk och litteratur -- Litteraturvetenskap (hsv//swe)
HUMANITIES  -- Languages and Literature -- General Literary Studies (hsv//eng)

Publikations- och innehållstyp

ref (ämneskategori)
kon (ämneskategori)

Till lärosätets databas

Hitta mer i SwePub

Av författaren/redakt...
Lindberg, Ylva
Godhe, Micheal
Om ämnet
SAMHÄLLSVETENSKAP
SAMHÄLLSVETENSKA ...
och Utbildningsveten ...
och Didaktik
HUMANIORA
HUMANIORA
och Språk och litter ...
och Litteraturvetens ...
Artiklar i publikationen
Av lärosätet
Jönköping University

Sök utanför SwePub

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Stäng

Kopiera och spara länken för att återkomma till aktuell vy