Tyck till om SwePub Sök
här!
Sökning: onr:"swepub:oai:DiVA.org:hkr-10725" >
”Behandlas typ som ...
”Behandlas typ som en människa” : hur elever på ett specialutformat program ser på relationers betydelse i utbildningen
-
- Christiansson-Banck, Ulla, 1947- (författare)
- Högskolan Kristianstad,Avdelningen för Pedagogik,Specialpedagogisk forskningsmiljö (SpecPed)
-
(creator_code:org_t)
- Kristianstad : Kristianstad University Press, 2013
- 2013
- Svenska.
-
Ingår i: Relationell specialpedagogik. - Kristianstad : Kristianstad University Press. - 9789197942287 ; , s. 107-123
- Relaterad länk:
-
http://hkr.diva-port... (primary) (Raw object)
Abstract
Ämnesord
Stäng
- Det här kapitlet tar avstamp i en tidigare genomförd utvärdering av ett specialutformat program på gymnasieskolan (Christiansson-Banck, 2011). De frågor som stod i utvärderingens centrum var om verksamheten var inkluderande och vilka möjligheter till sociala möten som gavs. Då resultatet visade att eleverna såg relationen lärare-elev som särskilt viktig i sin utbildning inriktas föreliggande kapitel specifikt på den aspekten. Syftet är att belysa hur elever på ett specialutformat program uppfattar relationersoch då särskilt lärare-elevrelationens betydelse för sina studier. Nel Noddings (2005) omsorgsetiska teori tas till hjälp för att tolka och diskutera hur eleverna ser på relationers betydelse i sammanhanget. I slutet av kapitlet kommer resultatet att relateras till frågan om inkludering.
Ämnesord
- SOCIAL SCIENCES -- Educational Sciences (hsv//eng)
- SAMHÄLLSVETENSKAP -- Utbildningsvetenskap (hsv//swe)
- SOCIAL SCIENCES -- Educational Sciences -- Pedagogy (hsv//eng)
- SAMHÄLLSVETENSKAP -- Utbildningsvetenskap -- Pedagogik (hsv//swe)
Nyckelord
- specialpedagogik
- relationell pedagogik
- relationer
Publikations- och innehållstyp
- vet (ämneskategori)
- kap (ämneskategori)