SwePub
Tyck till om SwePub Sök här!
Sök i LIBRIS databas

  Utökad sökning

onr:"swepub:oai:DiVA.org:hkr-8580"
 

Sökning: onr:"swepub:oai:DiVA.org:hkr-8580" > Med blicken på barn...

Med blicken på barnet : om olikheter inom förskolan som diskursiv praktik

Palla, Linda, 1974- (författare)
Lund University,Lunds universitet,Malmö högskola,Högskolan Kristianstad,Sektionen för lärande och miljö,Specialpedagogik: Att möta alla elever,Skolutveckling och ledarskap (SOL),Samhällsvetenskapliga fakulteten,Faculty of Social Sciences
Rosenqvist, Jerry (preses)
Högskolan Kristianstad,Sektionen för lärande och miljö
Tvingstedt, Anna-Lena (preses)
Lärarutbildningen, Malmö Högskola
visa fler...
Assarsson, Inger (preses)
Specialpedagogiska institutionen, Stockholms Universitet
visa färre...
 (creator_code:org_t)
ISBN 9789186295141
Malmö : Malmö högskola, Lärarutbildningen, 2011
Svenska 184 s.
Serie: Malmö Studies in Educational Sciences, 1651-4513 ; 63
  • Doktorsavhandling (övrigt vetenskapligt/konstnärligt)
Abstract Ämnesord
Stäng  
  • Med blicken på barnet syftar till att synliggöra hur barn skapas som subjekt när deras beteenden förbryllar, oroar eller utmanar personal i förskolan och hur utrymme för, eller begränsningar av, barnens möjligheter till att vara, kunna eller göra olika därmed framträder. Vidare belyser studien hur hanterings- och styrningsförslag av barnen och deras beteenden formuleras i specialpedagogiska sammanhang inom förskolan som diskursiv praktik. Huvudsaklig grund för studien är situationer där avdelningspersonal och specialpedagog möts för samtal samt texter som producerats i samband med dylika samtal. Studien vilar på en poststrukturalistisk teoribildning och har genomförts med ett diskursanalytiskt angreppssätt. Studien har genomförts utifrån antagandet om att språket medverkar till hur människor konstituerar, socialt konstruerar och förändrar sin verklighet. Även om det finns rörlighet och förändringskraft i språket kan, genom att ett specifikt sätt att tänka och tala inom en kontext reproduceras och fixeras, viss kunskap och vissa föreställningar bli dominerande och till slut tas så för givna att de inte längre ifrågasätts. Studien erbjuder en alternativ bild som kan öppna upp för reflektion och andra sätt att tänka och tala än de som har blivit och utmärkt sig som naturliga och dominerande i specialpedagogiska sammanhang inom förskolan.

Ämnesord

SOCIAL SCIENCES  -- Educational Sciences -- Pedagogical Work (hsv//eng)
SAMHÄLLSVETENSKAP  -- Utbildningsvetenskap -- Pedagogiskt arbete (hsv//swe)
SAMHÄLLSVETENSKAP  -- Utbildningsvetenskap (hsv//swe)
SOCIAL SCIENCES  -- Educational Sciences (hsv//eng)
SAMHÄLLSVETENSKAP  -- Utbildningsvetenskap -- Pedagogik (hsv//swe)
SOCIAL SCIENCES  -- Educational Sciences -- Pedagogy (hsv//eng)

Nyckelord

Children
differences
documentation
governing
governmentality
identities
identity
preschool
poststructuralism
power
special education
subject
subjectification
subjectivation
Foucault
Barn
förskola
identitet
utbildning
poststrukturalism
Foucault
Child
child
post structuralism

Publikations- och innehållstyp

vet (ämneskategori)
dok (ämneskategori)

Hitta via bibliotek

Till lärosätets databas

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Stäng

Kopiera och spara länken för att återkomma till aktuell vy