Tyck till om SwePub Sök
här!
Sökning: onr:"swepub:oai:DiVA.org:kau-12151" >
Fritidshemmets pote...
Fritidshemmets potentiella didaktik och barns och pedagogers gemensamma möjligheter
-
- Löfdahl, Annica, 1960- (författare)
- Karlstads universitet,Avdelningen för utbildningsvetenskap,UBB
-
- Saar, Tomas, 1953- (författare)
- Karlstads universitet,Avdelningen för utbildningsvetenskap,UBB
-
- Hjalmarsson, Maria (författare)
- Karlstads universitet,Avdelningen för utbildningsvetenskap
-
(creator_code:org_t)
- Stockholm : Liber, 2011
- 2011
- Svenska.
-
Ingår i: Fritidspedagogik – Fritidshemmets teorier och praktiker. - Stockholm : Liber. - 9789147100934 ; , s. 42-60
- Relaterad länk:
-
https://urn.kb.se/re...
Abstract
Ämnesord
Stäng
- Det här kapitlet beskriver och diskuterar vi om fritidshemmen, de vardagliga praktiker och den möjliga didaktik som utvecklas och tar form däri. Det handlar om skolbarnsomsorgen - eller fritids – dvs. loven och tiden före och efter den ordinarie skoldagen. Skolan har sedan länge varit en viktig kugge i byggandet av den Svenska välfärdsstaten och har varit föremål för omfattande forsknings- och utredningsinsatser, likväl som för utbildningspolitiska ambitioner och beslut. I jämförelse med de didaktiska metoder, kunskapstest, individuella kunskapsmål och kognitiva förmågor som idag betonas i förskolan och skolan, menar vi att fritidsverksamheten under senare tid hamnat i ett slags ideologiskt och pedagogiskt vakuum och dess funktion som pedagogisk institution blivit allt mindre synlig. Istället beskrivs fritidshemmet utifrån den verksamhet som bedrivs där och ofta utifrån en polär logik, där till exempel lärande konstrueras i motsats till omsorg och där meningsfullhet ställs i relation till brist på planering.Kapitlet utgör en del av ett större projekt om fritidshem som studerar hur olika faktorer ordnar och reglerar verksamheten, men också hur den ständigt förändras och skapar nya möjligheter. I den här texten vill vi diskutera hur fritidshemmen kan förstås och beskrivas som en didaktisk arena. I vår tillämpning av didaktikbegreppet innebär det att artikulera verksamheten utifrån vilka kunskapsmöjligheter, utveckling och skapande av förändring och innebörder som fritidshemmen öppnar för. Genom detta vill vi utmana en förståelse av didaktik som utgående från fördefinierade kunskapsmål (vad), generella modeller för kunskapsdistribution (hur) och normeringar av värden (varför).
Ämnesord
- SAMHÄLLSVETENSKAP -- Utbildningsvetenskap -- Pedagogiskt arbete (hsv//swe)
- SOCIAL SCIENCES -- Educational Sciences -- Pedagogical Work (hsv//eng)
Nyckelord
- Pedagogiskt arbete
- Educational Work
Publikations- och innehållstyp
- ref (ämneskategori)
- kap (ämneskategori)
Hitta via bibliotek
Till lärosätets databas