Sökning: onr:"swepub:oai:DiVA.org:kau-14491" >
Forskningsanknytnin...
Forskningsanknytning med IKT : Röster från lärarutbildningen vid Karlstads universitet
-
- Buskqvist, Ulf, 1975- (författare)
- Karlstads universitet,Avdelningen för medie- och kommunikationsvetenskap,Medie- och kommunikationsvetenskap
-
(creator_code:org_t)
- Kalmar : Linnéuniversitetet, 2012
- 2012
- Svenska.
-
Ingår i: Lärarutbildningens möte med framtiden. - Kalmar : Linnéuniversitetet.
- Relaterad länk:
-
http://lnu.se/fakult...
-
visa fler...
-
https://urn.kb.se/re...
-
visa färre...
Abstract
Ämnesord
Stäng
- Utvecklingen inom IKT- och medieområdet har under det senaste decenniet kommit att utmana den platsbundna undervisningsformen. Distansutbildningarna och former för s.k. "blended learning" attraherar studenter på många lärosäten och teknik för datormedierad kommunikation (i synnerhet s.k. lärplattformar eller LMS:er) blir på så sätt bärande delar i undervisningen. Samtidigt innebär detta att tekniken i sig liksom aktörers förhållningssätt och färdigheter i att använda tekniken – den digitala kompetensen – blir central för lärandet och utbildningens kvalitet. I denna studie som är en fallstudie vid Karlstads universitet undersöks universitetslärares och studenters förhållningssätt till den datormedierade kommunikations betydelse och potential i högre utbildning. Mer specifikt undersöks lärares och studenters erfarenheter och föreställningar om hur IKT kan användas på sätt som främjar en god forskningsanknytning.Den pedagogiska formen betonas av flera forskare som central för att skapa forskningsanknytning. Clark (2008) lyfter fram den pedagogiska formen, dvs. seminarier och laborationer, som kännetecknande för Humboldts princip om ett nära samband mellan forskning, utbildning och studier. Säljö (2006) framhäver i likhet med Björklund (1991) seminariet som en grundpelare som bör utvecklas som en akademisk grundform på alla nivåer. Även på grundnivå ska seminariet ses som ”en gemensam arbetsplats där studenterna får odla en vetenskaplig attityd.” Seminariet ger studenterna möjlighet att ”öva sig i tolkning, analys och argumentation, till exempel genom att läsa och diskutera källmaterial eller vetenskapliga texter.”Resultaten från studien visar att begreppet forskningsanknytning tenderar reduceras till innehålls- och personaspekter (jfr. Säljö 2006) och att detta kombinerat med ett begränsat synsätt på IKT bland lärarutbildare innebär påtagliga hinder för främjande av en forskningsnära undervisning.
Ämnesord
- SAMHÄLLSVETENSKAP -- Utbildningsvetenskap -- Pedagogik (hsv//swe)
- SOCIAL SCIENCES -- Educational Sciences -- Pedagogy (hsv//eng)
Nyckelord
- högre utbildning
- lärarutbildning
- IKT
- forskningsanknytning
- Education
- Pedagogik
Publikations- och innehållstyp
- ref (ämneskategori)
- kon (ämneskategori)