SwePub
Tyck till om SwePub Sök här!
Sök i LIBRIS databas

  Utökad sökning

onr:"swepub:oai:DiVA.org:kau-33297"
 

Sökning: onr:"swepub:oai:DiVA.org:kau-33297" > När läroplan och tr...

När läroplan och tradition möts : hur högstadielärare bemöter yttre förväntningar på undersökande arbete i naturämnesundervisningen

Lunde, Torodd, 1976- (författare)
Karlstads universitet,Institutionen för ingenjörs- och kemivetenskaper (from 2013)
Rundgren, Carl-Johan, 1973- (författare)
Stockholms universitet,Institutionen för matematikämnets och naturvetenskapsämnenas didaktik
Chang Rundgren, Shu-Nu, 1975- (författare)
Karlstads universitet,Institutionen för ingenjörs- och kemivetenskaper (from 2013),Stockholms universitet,Institutionen för pedagogik och didaktik,Karlstads universitet, Sverige
 (creator_code:org_t)
University of Oslo Library, 2015
2015
Svenska.
Ingår i: NorDiNa. - : University of Oslo Library. - 1504-4556 .- 1894-1257. ; 11:1, s. 88-101
  • Tidskriftsartikel (refereegranskat)
Abstract Ämnesord
Stäng  
  • The current Swedish curricula for compulsory school (Lgr11) emphasize inquiry-based science teaching to develop pupils’ critical thinking while the Swedish laboratory teaching tradition emphasize laboratory work to gain students conceptual understanding. The aim of this study is to illuminate how a group of teachers within the Swedish teaching tradition, based on the prevailing condition, met the external expectations of involving pupils in inquiry-based science teaching. During a teacher professional development program, the entire group of lower secondary science teachers within a school district, twelve in total, participated in group reflections about own inquiry activities. The results indicated that teachers, despite shortage of activates, wanted to involve pupils in inquiry-based science teaching to meet the curricula’s’ and national tests’ request for such activities. The teachers did this through hybridization, in which the teachers opened up and transformed existing laboratory activities; and by imitation, in which they imitated how investigative inquiry is carried out on national tests. Inquiry-based science teaching, as it emerges in this study, possessed several characteristics might limiting the potential for pupils to develop an understanding functional for critical thinking in private- and public lives. 

Ämnesord

SAMHÄLLSVETENSKAP  -- Utbildningsvetenskap -- Didaktik (hsv//swe)
SOCIAL SCIENCES  -- Educational Sciences -- Didactics (hsv//eng)

Nyckelord

inquiry-based science teaching
laboratory work
science education
lower secondary
teaching tradition
curricula
undersökande arbetssätt
laborativt arbete
laborationer
naturämnen
grundskolans senare del
undervisningstradition
läroplan
Kemi
Chemistry
Didactics

Publikations- och innehållstyp

ref (ämneskategori)
art (ämneskategori)

Hitta via bibliotek

  • NorDiNa (Sök värdpublikationen i LIBRIS)

Till lärosätets databas

Sök utanför SwePub

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Stäng

Kopiera och spara länken för att återkomma till aktuell vy