Sökning: onr:"swepub:oai:DiVA.org:kau-38296" >
Bildning, performat...
Bildning, performativitet och teaching to the test - kulturkollision i svensk skolvardag?
-
- Larsson, Maria (författare)
- Karlstads universitet,Institutionen för pedagogiska studier (from 2013),Högskolan Dalarna,Pedagogiskt arbete,Karlstads universitet, Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)
-
(creator_code:org_t)
- Karlstad : Karlstads universitet, 2015
- 2015
- Svenska.
-
Ingår i: Kapet (elektronisk). - Karlstad : Karlstads universitet. - 2002-3979. ; 11:1, s. 45-59
- Relaterad länk:
-
https://kau.diva-por... (primary) (Raw object)
-
visa fler...
-
https://du.diva-port... (primary) (Raw object)
-
https://urn.kb.se/re...
-
https://urn.kb.se/re...
-
visa färre...
Abstract
Ämnesord
Stäng
- Vad har bildningsbegreppet tillskrivits för innehåll under olika tider? Vad innebär performativitet i en skolkontext? Vad kan konsekvenserna bli av ett allt för stort fokus på undervisning mot standardiserade prov, så kallat teaching to the test? Syftet med utbildning och bildning i ett individ- och samhällsperspektiv har varierat i takt med samhällsutvecklingen liksom synen på hur kunskap ska värderas och bedömas. I en tid av ett allt starkare fokus på vad som är mätbart i skolans värld har lärarens uppdrag förändrat inte bara vad lärare gör utan även vad lärare är.Syftet med föreliggande essä är att problematisera hur bildningsbegreppet kan sättas i relation till dagens svenska skolkultur där resultatfokusering och ökad måluppfyllelse har blivit en dominerande diskurs. Några nedslag i bildningsbegreppets historia görs, liksom några reflektioner kring dess plats i de senaste två utbildningsreformerna, Lpf 94 och Gy11. Bildningsbegreppet ställs även mot begrepp som performativitet och teaching to the test i en diskussion om vilka konsekvenser som kan uppstå när de kolliderar med varandra i svensk skolvardag. Diskussionen avslutas med ett konkret exempel på denna kulturkollision hämtad ur författarens egen svensklärarvardag på gymnasiet.
Ämnesord
- SAMHÄLLSVETENSKAP -- Utbildningsvetenskap (hsv//swe)
- SOCIAL SCIENCES -- Educational Sciences (hsv//eng)
Nyckelord
- bildning
- bildningsbegreppet
- performativitet
- teaching to the test
- skolform
- Pedagogiskt arbete
- Educational Work
- Utbildning och lärande
Publikations- och innehållstyp
- vet (ämneskategori)
- art (ämneskategori)
Hitta via bibliotek
Till lärosätets databas