SwePub
Tyck till om SwePub Sök här!
Sök i LIBRIS databas

  Utökad sökning

onr:"swepub:oai:DiVA.org:kau-97360"
 

Sökning: onr:"swepub:oai:DiVA.org:kau-97360" > YouTube-videon som ...

YouTube-videon som lärresurs : en ny literacypraktik i elevers skolarbete

Sturk, Erika, 1971- (författare)
Karlstads universitet,Centrum för språk- och litteraturdidaktik, CSL
Randahl, Ann-Christin, 1967 (författare)
Gothenburg University,Göteborgs universitet,Institutionen för svenska, flerspråkighet och språkteknologi,Department of Swedish, Multilingualism, Language Technology
 (creator_code:org_t)
2023
2023
Svenska.
Ingår i: NNFF9, Nordiskt nätverk för forskning i förstaspråksdidaktik, 24-26 oktober, Helsingfors.
  • Konferensbidrag (refereegranskat)
Abstract Ämnesord
Stäng  
  • Idag använder många elever lärare på sociala medier som en resurs för sitt lärande (Gil-Quintana m.fl., 2020; Randahl, m.fl. 2020). I en enkätstudie med 1 065 elever på högstadiet och gymnasiet uppger 78,9% respektive 92,2% att de använder sig av videor som lärare laddar upp på YouTube och TikTok (Randahl m.fl., 2023). Lärare på sociala medier är således en etablerad resurs i skolarbetet men forskningen är begränsad om hur denna resurs tas i bruk. Denna studie syftar till att utforska elevers användning av videor som lärare laddar upp på  sociala medier genom att identifiera återkommande literacyhändelser som elever beskriver att de ägnar sig åt i denna ”nya” literacypraktik (Barton, 2007; Barton & Hamilton, 2000). I studien intresserar vi oss särskilt för vilken roll och funktion denna resurs utgör i elevers lärande och hur eleverna redogör för sitt meningsskapande.I intervjuer med elever på högstadiet och gymnasiet ställs frågor om i vilka sammanhang eleverna tar hjälp av dessa resurser samt hur de går till väga för att identifiera och tillgodogöra sig innehållet. Eleverna ombeds också att visa klipp som de har använt och beskriva hur de praktiskt går tillväga när de tittar på en video. Preliminära resultat visar att elever använder sig av lärare på sociala medier utanför lektionstid och framför allt inför prov. Eleverna beskriver hur resursen fungerar för att snabbt få hjälp, repetera ett innehåll och lära sig i sin egen takt. Några återkommande literacyhändelser i elevernas utsagor är att de för anteckningar eller skriver av text ordagrant från skärmen samtidigt som de tittar på dessa videor. När de inte förstår innehållet pausar de och spelar om. Det förekommer också att de skriver frågor i kommentarsfältet och ber om förtydliganden. 

Ämnesord

SAMHÄLLSVETENSKAP  -- Utbildningsvetenskap -- Lärande (hsv//swe)
SOCIAL SCIENCES  -- Educational Sciences -- Learning (hsv//eng)
SAMHÄLLSVETENSKAP  -- Utbildningsvetenskap -- Didaktik (hsv//swe)
SOCIAL SCIENCES  -- Educational Sciences -- Didactics (hsv//eng)

Nyckelord

Lärare på sociala medier
literacypraktik
högstadiet
gymnasiet
Education
Pedagogik

Publikations- och innehållstyp

ref (ämneskategori)
kon (ämneskategori)

Till lärosätets databas

Hitta mer i SwePub

Av författaren/redakt...
Sturk, Erika, 19 ...
Randahl, Ann-Chr ...
Om ämnet
SAMHÄLLSVETENSKAP
SAMHÄLLSVETENSKA ...
och Utbildningsveten ...
och Lärande
SAMHÄLLSVETENSKAP
SAMHÄLLSVETENSKA ...
och Utbildningsveten ...
och Didaktik
Artiklar i publikationen
Av lärosätet
Karlstads universitet
Göteborgs universitet

Sök utanför SwePub

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Stäng

Kopiera och spara länken för att återkomma till aktuell vy