SwePub
Sök i LIBRIS databas

  Utökad sökning

onr:"swepub:oai:DiVA.org:kth-133898"
 

Sökning: onr:"swepub:oai:DiVA.org:kth-133898" > Two facets of Innov...

Two facets of Innovation in Engineering Education : The interplay of Student Learning and Curricula Design

Berglund, Anders, 1974- (författare)
KTH,Integrerad produktutveckling
Ritzén, Sofia, Docent (preses)
KTH,Integrerad produktutveckling
Edin Grimheden, Martin, Lektor (preses)
KTH,Mekatronik
visa fler...
Norell Bergendahl, Margareta, Professor (preses)
KTH,Integrerad produktutveckling
Ion, William, Professor (opponent)
Strathclyde University
visa färre...
 (creator_code:org_t)
ISBN 9789175019192
Stockholm : KTH Royal Institute of Technology, 2013
Engelska xiv, 62 s.
Serie: Trita-MMK, 1400-1179 ; 2013:16
  • Doktorsavhandling (övrigt vetenskapligt/konstnärligt)
Abstract Ämnesord
Stäng  
  • This thesis covers two main perspectives ofinnovation; first, innovation is regarded as an outcome-related mechanism wherelearning is expressed through artefact presentations at the end of adevelopment process; second, innovation comprises a change mechanism in theprocess of student learning, influencing educators to reconsider new methods andpractices. Building on qualitative data from engineering design courses, theaim has been to explore how learning elements in engineering educationinfluence students during early-phase innovation. By implementing andpracticing learning elements, early-phase innovation could strengthen both currentand future engineering curricula, courses, and programmes.This thesis put attention to authentic experiences in which learning elementsis acted upon by students and targeted, defined, and refined by educators.Introducing learning elements need educators to manifest learning efforts moreexplicitly to match students’ capability to interpret new knowledge. Adoptinglearning elements that challenge existing paths of action are characterized by diversity, proactivity, opennessand motivation. For students to excel in the exploration of early-phaseinnovation, it is important to identify when, how and to what extent leaningelements can be reinforced. Thestrengthened understanding by students is mirrored in improved ability to takeaction and apply relevant knowledge in distinct learning situations. Theopportunity to influence student learning provides the design and redesign of curricula,courses and programmes as a prime feature to leaning elements relevant to early-phaseinnovation. To successfully pursue innovation in engineering education abalance is necessary between responsible actors integrating learning elementsand by those determined to learn.
  • Denna avhandling hanterarinnovation i ingenjörsutbildningar utifrån två perspektiv. Dels studeraslärandeelement som är avsedda att tillägna studenter ökad förståelse kring ettspecifikt område som är relevant för innovationsprocessen, dvs innovation iutbildning, dels studeras utbildningsinsatser som är menade att påverka ochskapa påtagliga förändringar kring studenters lärande, dvs innovation avutbildning. Det senare perspektivet är viktigt för att ompröva och åstadkommanya metoder och arbetssätt. Forskningen bygger på kvalitativa data där studenterslärande har fokuserats kring autentiska utvecklingsprocesser med förankring i tidigutvecklingsfas. Lärandeelement inom tidig utvecklingsfas visar en förstärktförmåga bland studenter att tillämpa sina kunskaper i samspel med de utvecklingsinsatsersom åstadkoms inom ramarna för nuvarande kursplaner, kurser och program. Studenternaslärande visar att det är viktigt att anta ett öppet förhållningssätt där lärandeelementkan definieras, tillämpas och förbättras. I främjandet av innovation behöverlärandeelement vara flexibla och förändringsbara i sättet de introduceras då envarierad grad av kontroll och supportfunktion behöver anpassas till teknologernas kunskapsnivå. Lärandeelement inom utvecklingsprojekt som denna avhandlingstuderat visar att de bör kännetecknas av mångfald, proaktivitet, öppenhet ochmotivation. På vilket sätt och när i tiden det är lämpligt att införa lärandeelementbehöver avvägas noggrant för att på bästa sätt stärka studenternas lärande. Studenternas förstärkta kunskaper avspeglar sig i en ökad kunskapsbas ochförmåga i tillämpning och reflektion av realistiska gemensamma lärandesituationer. Möjligheten till att bättre anpassa läroplaner, kurser och program till specifika behov inom enskilda och ämnesövergripande lärandemiljöer behöver ses över för att bättre tillvarata potentialen bland lärare och studenter. Att införa innovation i utbildningen kräver en balans mellan hurlärare aktivt kan använda lärandeelement och studenternas egen förmåga att själv fatta beslut och agera proaktivt.

Nyckelord

Engineering education
innovation
design
learning elements
student
change
Ingenjörsutbildning
innovation
design
lärandeelement
student
förändring

Publikations- och innehållstyp

vet (ämneskategori)
dok (ämneskategori)

Hitta via bibliotek

Till lärosätets databas

Sök utanför SwePub

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Stäng

Kopiera och spara länken för att återkomma till aktuell vy