Sökning: onr:"swepub:oai:DiVA.org:kth-265550" >
Organisera för digi...
Organisera för digitalisering: Att leda och dela kunskap i skolan
-
- Svensson, Henrik, 1953- (författare)
- KTH,Lärande
-
- Ekman Rising, Marianne, Professor (författare)
- KTH,Skolan för industriell teknik och management (ITM)
-
- Hrastinski, Stefan, 1980- (författare)
- KTH,Lärande
-
(creator_code:org_t)
- Stockholm : KTH Royal Institute of Technology, 2015
- Svenska 40 s.
- Relaterad länk:
-
https://kth.app.box....
-
visa fler...
-
https://urn.kb.se/re...
-
visa färre...
Abstract
Ämnesord
Stäng
- Denna bok är tänkt att fungera som inspi-rationskälla och vägledning för dig som arbetar med digitalisering i skolan. Digitali-sering kopplas här ihop med förändringsled-ning – ett perspektiv som saknas i flertalet skrifter om digitalisering i skolan. Att en skola har tillgång till informa-tions- och kommunikationsteknik (IKT) innebär inte per automatik att det verkligen används och bidrar till ett ökat lärande hos elever, lärare och i organisationen. Det behövs även förändringsledning; att skolorna leds och organiseras i det praktiska utvecklingsarbetet.Vi använder begreppet utvecklingsledare som ett samlande begrepp för lärare som har ett särskilt utvecklingsansvar, exempelvis i rollen som förstelärare eller IT-pedagog. Syftet med denna bok är att visa hur skolor kan organisera för att leda och dela kunskap, både inom och mellan skolor. En viktig punkt är hur lärarna kan få möjlighet att tillsammans med kolleger delta i proces-ser för att lära nytt och utveckla verksam-heten med hjälp av digitalisering. Leder digitalisering till ökat lärande?Sverige har en mycket god tillgång till teknik, både i samhället och i skolan. Dock finns det ett vanligt tankefel: att investering-ar i IKT har ett direkt samband med ökat lä-rande. Satsningar på exempelvis interaktiva whiteboards eller en-till-en-satsningar, där varje elev får en egen dator eller surfplatta, innebär inte nödvändigtvis att eleverna lär sig mer.Det finns många skolor och lärare som menar att IKT har bidragit till ökad målupp-fyllelse för elever. En viktig fråga att ställa sig är om detta berodde på IKT-investering-ar eller att det pedagogiska utvecklings-arbetet tog ny fart med stöd av IKT? Med det sagt finns det många bra exempel på hur digitala verktyg kan användas i skolan. Vår utgångspunkt är att dessa erfarenheter behöver utvecklas och spridas i kollegiala nätverk. Det krävs en utvecklingsorganisa-tion som uppmuntrar och skapar strukturer och processer för att medarbetare tillsam-mans ska integrera IKT i det pedagogiska utvecklingsarbetet.Lärande är ett begrepp som ofta används slentrianmässigt. Det blir därmed oklart vad vi menar när vi säger att satsningar på IKT förväntas leda till ökat lärande. I skolans värld används ofta begreppet måluppfyl-lelse. Ökad måluppfyllelse innebär att en högre andel elever uppnår godkända betyg, vilket enkelt uttryckt förväntas ske genom ett systematiskt och kontinuerligt kvalitets-arbete.En genomgång av fler än 100 studier konstaterade att en-till-en-satsningar kan leda till ökad måluppfyllelse om lärarna är engagerade och tror på satsningen, om det Fundera och diskutera med dina kolleger: Vad tror du krävs för att digitalisering av skolan ska bidra till ökat lärande? Vilken organisation behövs i skolan för att digitaliseringen ska gå smidigt och bidra till ökat lärande? Hur ser det ut på er skola?erbjuds tekniskt stöd, samt om det finns möjligheter till professionsutveckling för lärare. Ett område där det finns särskilt lovande forskningsresultat är datorns och surfplattans möjlighet att stödja skrivande-processer. En datoriserad skrivprocess bidrar till att eleverna får mer feedback på sina texter, att de reviderar sina texter i större utsträckning, att de drar nytta av fler källor och att de delar sina texter med andra i större utsträckning (Zheng m.fl., 2016).
Ämnesord
- NATURVETENSKAP -- Data- och informationsvetenskap (hsv//swe)
- NATURAL SCIENCES -- Computer and Information Sciences (hsv//eng)
Nyckelord
- Digitalisering
- förändringsledning
Publikations- och innehållstyp
- pop (ämneskategori)
- bok (ämneskategori)
Hitta via bibliotek
Till lärosätets databas