Sökning: onr:"swepub:oai:DiVA.org:liu-110864" >
Mätningar och utvec...
Abstract
Ämnesord
Stäng
- I detta kapitel vill jag utmana båda dessa ståndpunkter genom att lyfta fram ett perspektiv på mätningar som inte har diskuterats så utförligt i forskningen, nämligen organisering av mätetalsanvändning för ett utvecklingsorienterat lärande. Jag menar att under vissa betingelser fungerar mätetal och mätningar som stöd för verksamhetsinriktad utveckling och lärande. Jag försöker ta fasta på argumentet att mer avancerade former av lärande i arbetet kräver arbetsplatser som har en inbyggd design för lärande (Ellström, 2011). Frågan blir då hur användningen av mätetal kan bli en del av den inbyggda designen för lärande på arbetsplatsen och hur man kan förstå på vilka sätt organisering kan gå till. Finns det någon systematik för detta? Genom tre berättelser av tillämpningar av mätningar som stimulerat och även lett till utveckling i en vårdverksamhet belyser jag möjligheter och begränsningar i lärandet med stöd av mätetal. Vad som speciellt lyfts fram i dessa fall är att mätningar möjliggör upptäckter av avvikelser i arbetsrutiner och processer. Sådana avvikelser kan upptäckas genom olika former av mätsystem, här illustrerat genom månatliga mätningar av vårdhygien, patientdagbok och kvalitetsregister. Mätningarna blir här en processens röst som byggs in i lärandet på arbetsplatsen. En slutsats är att när mätningar är relevant och meningsfullt inbäddade i organisatoriska sammanhang möjliggörs reflektion och utvecklingsorienterat lärande.
Ämnesord
- SAMHÄLLSVETENSKAP -- Utbildningsvetenskap -- Lärande (hsv//swe)
- SOCIAL SCIENCES -- Educational Sciences -- Learning (hsv//eng)
- SAMHÄLLSVETENSKAP -- Annan samhällsvetenskap -- Tvärvetenskapliga studier inom samhällsvetenskap (hsv//swe)
- SOCIAL SCIENCES -- Other Social Sciences -- Social Sciences Interdisciplinary (hsv//eng)
Nyckelord
- Lärande
- Arbete
Publikations- och innehållstyp
- vet (ämneskategori)
- kap (ämneskategori)
Hitta via bibliotek
Till lärosätets databas