SwePub
Sök i LIBRIS databas

  Utökad sökning

onr:"swepub:oai:DiVA.org:liu-125901"
 

Sökning: onr:"swepub:oai:DiVA.org:liu-125901" > Bedömning av anpass...

Bedömning av anpassningar i skolmiljön : BAS, version 3.1

Hemmingsson, Helena, 1957- (författare)
Linköpings universitet, Hälsa, Aktivitet, Vård (HAV), Linköpings universitet, Medicinska fakulteten
Egilson, Snaefridur, (författare)
School of Social Sciences, Faculty of Social and Human Sciences, University of Iceland
Lidström, Helene, (författare)
Linköpings universitet, Hälsa, Aktivitet, Vård (HAV), Linköpings universitet, Medicinska fakulteten
visa fler...
Kielhofner, Gary, (författare)
University of Illinois at Chicago, USA
visa färre...
Linköpings universitet Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier. Hälsa, Aktivitet, Vård (HAV). (creator_code:org_t)
Linköpings universitet Medicinska fakulteten. (creator_code:org_t)
ISBN 978-91-8621-083-0
Stockholm : Förbundet Sveriges Arbetsterapeuter (FSA), 2014
Svenska 10 s.
  • Bok (övrigt vetenskapligt)
Abstract Ämnesord
Stäng  
  • Bedömning av anpassningar i skolmiljön (BAS) är ett bedömningsinstrument som utvecklats i Sverige för att användas inom skola. Det är avsett för barn från ungefär 7 år och äldre. Användare av instrumentet är arbetsterapeuter, speciallärare, specialpedagoger och andra professioner som fokuserar på elevens aktivitet och delaktighet i skolan.Instrumentet fokuserar på hur faktorer i omgivningen inverkar på elevens aktivitet och delaktighet i skolan. Instrumentet innehåller 16 frågeområden om vardagliga aktiviteter i skolan, där varje frågeområde bedöms utifrån en fyrgradig skala.De 16 frågeområdena är: 1. Skriva2. Läsa3. Tala4. Komma ihåg saker5. Räkna6. Göra läxor7. Göra prov8. Delta i sportaktiviteter9. Delta i praktiska/estetiska ämnen10. Delta i klassrummet11. Umgås/leka på rasten12. Delta i praktiska rastaktiviteter13. Åka på studiebesök14. Få assistans15. Ha tillgång till skolans lokaler16. Samarbeta med skolans personalFöljande frågor ställs för varje frågeområde:Hur ofta gör du/fungerar det när du ska ...........?Har du några anpassningar? Vilka?Är du nöjd med hur det fungerar nu?Om inte, vad skulle kunna underlätta för dig?Efter diskussion med eleven avslutas varje frågeområde med skattning huruvida elevenbehöver nya anpassningar,har vissa anpassningar men behöver kompletterande anpassningar,har tillfredställande anpassningar, eller• inte behöver några anpassningar.Denna nya version av BAS har uppdaterats i de teoretiska avsnitten och kompletteras med en mappning av frågeområdena till ICF. Instrumentet innehåller nu även exempel på barn och ungdomar med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (såsom ADHD och Aspergers syndrom) och sociala begränsningar. Instrumentet har dessutom en ny grafisk form och är mer användarvänlig.

Ämnesord

SAMHÄLLSVETENSKAP  -- Utbildningsvetenskap -- Pedagogiskt arbete (hsv//swe)
SOCIAL SCIENCES  -- Educational Sciences -- Pedagogical Work (hsv//eng)

Publikations- och innehållstyp

bok (ämneskategori)
vet (ämneskategori)

Hitta via bibliotek

Till lärosätets databas

Sök utanför SwePub

 
pil uppåt Stäng

Kopiera och spara länken för att återkomma till aktuell vy