SwePub
Sök i LIBRIS databas

  Utökad sökning

onr:"swepub:oai:DiVA.org:liu-151854"
 

Sökning: onr:"swepub:oai:DiVA.org:liu-151854" > Introduktion på sve...

Introduktion på svenska : om språkintroduktion för nyanlända på gymnasieskola och folkhögskola

Fejes, Andreas, 1977- (författare)
Linköpings universitet,Pedagogik och vuxnas lärande,Utbildningsvetenskap,Linköpings universitet, Pedagogik och vuxnas lärande
Aman, Robert, 1982- (författare)
Linköpings universitet,Pedagogik och vuxnas lärande,Utbildningsvetenskap,Linköpings universitet, Pedagogik och vuxnas lärande
Dahlstedt, Magnus, 1975- (författare)
Linköpings universitet,Socialt arbete,Filosofiska fakulteten,Linköpings universitet, Socialt arbete
visa fler...
Gruber, Sabine, 1958- (författare)
Linköpings universitet,Socialt arbete,Filosofiska fakulteten,Linköpings universitet, Socialt arbete
Högberg, Ronny, 1977- (författare)
Linköpings universitet,Pedagogik och vuxnas lärande,Utbildningsvetenskap,Linköpings universitet, Pedagogik och vuxnas lärande
Nyström, Sofia, 1977- (författare)
Linköpings universitet,Pedagogik och vuxnas lärande,Utbildningsvetenskap,Linköpings universitet, Pedagogik och vuxnas lärande
visa färre...
 (creator_code:org_t)
ISBN 9789176851845
Linköping : Linköping University Electronic Press, 2018
Svenska 82 s.
Serie: Studier av vuxenutbildning och folkbildning, 1654-2010 ; 8
  • Rapport (övrigt vetenskapligt/konstnärligt)
Abstract Ämnesord
Stäng  
  • I kölvattnet av senaste årens migrationsrörelser har en rad olika initiativ tagits för att möjliggöra nyanländas etablering i det svenska samhället. En sådan insats har varit att på prov erbjuda gymnasieskolans språkintroduktionsprogram (SI) även på folkhögskola. Förhoppningen är att just denna utbildningsform är särskilt väl lämpad för nyanlända ungdomar. I denna forskningsrapport jämförs verksamheten inom SI såsom den bedrivs på två gymnasieskolor och två folkhögskolor. Analysen visar att folkhögskolans organisering av SI-verksamheten är mer flexibel och integrerad i övrig verksamhet, vilket också ger potential till en mer inkluderande undervisning.Studien är del av forskningsprogrammet Migration, lärande och social inkludering, som genom en longitudinell forskningsdesign söker svar på frågan om hur olika sammanhang för (unga) vuxnas språkliga lärande bidrar till deras sociala inkludering. Programmet är ett samarbete mellan forskningsmiljöerna Vuxenpedagogik och folkbildning och Socialt arbete vid Linköpings universitet.

Ämnesord

SAMHÄLLSVETENSKAP  -- Utbildningsvetenskap -- Lärande (hsv//swe)
SOCIAL SCIENCES  -- Educational Sciences -- Learning (hsv//eng)
SAMHÄLLSVETENSKAP  -- Annan samhällsvetenskap -- Internationell migration och etniska relationer (hsv//swe)
SOCIAL SCIENCES  -- Other Social Sciences -- International Migration and Ethnic Relations (hsv//eng)
SAMHÄLLSVETENSKAP  -- Utbildningsvetenskap -- Pedagogiskt arbete (hsv//swe)
SOCIAL SCIENCES  -- Educational Sciences -- Pedagogical Work (hsv//eng)

Publikations- och innehållstyp

vet (ämneskategori)
rap (ämneskategori)

Hitta via bibliotek

Till lärosätets databas

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Stäng

Kopiera och spara länken för att återkomma till aktuell vy