SwePub
Tyck till om SwePub Sök här!
Sök i LIBRIS databas

  Utökad sökning

onr:"swepub:oai:DiVA.org:liu-153743"
 

Sökning: onr:"swepub:oai:DiVA.org:liu-153743" > Den svårfångade nat...

Den svårfångade naturvetenskapen : Om att väcka och fånga elevers naturvetenskapliga intresse

Memisevic, Alma, Doktorand, 1972- (författare)
Linköpings universitet,Lärande, Estetik, Naturvetenskap (LEN),Utbildningsvetenskap,TekNaD
 (creator_code:org_t)
2018
2018
Svenska.
Ingår i: FND 2018, Forskning i naturvetenskapernas didaktik.
  • Konferensbidrag (övrigt vetenskapligt/konstnärligt)
Abstract Ämnesord
Stäng  
  • Undervisning på fritidshem ska utgå från elevers intressen, behov, erfarenheter och initiativ, men elever ska även utmanas i och inspireras till nya upptäckter. Likaså ska verksamheten på fritidshem bygga på frivillighet, samtidigt som i styrdokumentens skrivningar finns ett inbäddat krav på lärande. Studien är ett avhandlingsprojekt och det är dessa dikotomier som studeras för att synliggöra möjligheter och utmaningar för naturvetenskapligt lärande på fritidshem. Vad uppstår i denna frivillighet kontra krav på lärande är en av frågor som diskuteras och problematiseras i denna presentation.Närmare bestämt presenteras empiriska exempel på hur undervisningen i naturvetenskap realiseras och konstrueras i fritidshemmets praktik när fritidslärare organiserar för naturvetenskapligt lärande i syfte att väcka intresse hos elever och utmana dem. Men även vad som händer när diskursiva och strukturella ramar utmanas av elever genom att de exempelvis protesterar och vägrar delta i aktiviteterna eller visar intresse för något annat under tiden som de lärarinitierade aktiviteterna pågår.Studien är etnografisk och diskursanalytisk och det empiriska materialet består av videoobservationer med naturvetenskapligt och tekniskt innehåll som producerats på tre olika fritidshem.En av studiens slutsatser är att ett ”fångande” av elevers naturvetenskapliga intressen förekommer sällan medan planerade och lärarinitierade aktiviteter är ett vanligt inslag på alla tre fritidshem som ingår i studien. Indirekt innebär det att vad som blir naturvetenskap på fritidshem styrs och bestäms till största delen av fritidslärarna.

Ämnesord

SAMHÄLLSVETENSKAP  -- Utbildningsvetenskap (hsv//swe)
SOCIAL SCIENCES  -- Educational Sciences (hsv//eng)

Nyckelord

Naturvetenskapernas didaktik
fritidshem

Publikations- och innehållstyp

vet (ämneskategori)
kon (ämneskategori)

Till lärosätets databas

Hitta mer i SwePub

Av författaren/redakt...
Memisevic, Alma, ...
Om ämnet
SAMHÄLLSVETENSKAP
SAMHÄLLSVETENSKA ...
och Utbildningsveten ...
Artiklar i publikationen
Av lärosätet
Linköpings universitet

Sök utanför SwePub

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Stäng

Kopiera och spara länken för att återkomma till aktuell vy