SwePub
Sök i LIBRIS databas

  Utökad sökning

onr:"swepub:oai:DiVA.org:liu-157322"
 

Sökning: onr:"swepub:oai:DiVA.org:liu-157322" > Att förstå begrepp ...

Att förstå begrepp eller förstå med begrepp [Understanding concepts or understanding through concepts] : en studie av litterär begreppsanvändning, tolkning och analys [A study of the use of literary conceptual tools, interpretation and analysis]

Johansson, Maritha, Fil dr, 1972- (författare)
Linköpings universitet, Avdelningen för språk och litteratur, Linköpings universitet, Utbildningsvetenskap
Linköpings universitet Institutionen för kultur och kommunikation. Avdelningen för språk och litteratur. (creator_code:org_t)
Linköpings universitet Utbildningsvetenskap. (creator_code:org_t)
2019
Svenska.
Ingår i: Forskning om undervisning och lärande. - 2000-9674. ; 7:2, s. 50-66
  • Tidskriftsartikel (refereegranskat)
Abstract Ämnesord
Stäng  
  • <p data-select-like-a-boss="1">Denna artikel redovisar resultat från en studie inom litteraturdidaktik med fokus på litterära begrepp. I studien används två kombinerade metoder, ett begreppsförståelsetest och ett tänka-högt-test, för att undersöka gymnasieelevers litterära begreppsanvändning och begreppsförståelse. Studien syftar till att undersöka hur eleverna förstår och använder litteraturvetenskapliga begrepp vid analys av en litterär text, i detta fall en dikt. Resultaten visar att begrepp i form av ”gloslistor” är svåra att hantera för eleverna. De kan ibland ge korrekta definitioner men de flesta ger vaga eller felaktiga svar på begreppsdefinitionstestet. Tänka-högt-testet visar att eleverna har svårt att tillämpa begreppen i en analys och att när de väl använder begrepp, leder det till ett starkt fokus på textens yta. Det innebär att eleverna främst fokuserar på att identifiera och namnge stilgrepp i texten. Att enbart beskriva texten utan att reflektera över vilken betydelse eller effekt ett visst stilgrepp har leder inte till en djupare förståelse. Studiens resultat visar att överföringen mellan en passiv begreppskunskap och en aktiv användning av begrepp, vilket skulle kunna öka förståelsen, är långt ifrån självklar.

Ämnesord

HUMANIORA  -- Språk och litteratur -- Litteraturvetenskap (hsv//swe)
HUMANITIES  -- Languages and Literature -- General Literature Studies (hsv//eng)

Nyckelord

Literary conceptual tools
Literature teaching
Literary analysis
Understanding of concepts
begreppsdefinitioner
litterära begrepp
litteraturanalys
litteraturundervisning

Publikations- och innehållstyp

art (ämneskategori)
ref (ämneskategori)

Hitta via bibliotek

Till lärosätets databas

Hitta mer i SwePub

Av författaren/redakt...
Johansson, Marit ...
Om ämnet
HUMANIORA
HUMANIORA
och Språk och litter ...
och Litteraturvetens ...
Artiklar i publikationen
Forskning om und ...
Av lärosätet
Linköpings universitet

Sök utanför SwePub

 
pil uppåt Stäng

Kopiera och spara länken för att återkomma till aktuell vy