SwePub
Sök i LIBRIS databas

  Utökad sökning

onr:"swepub:oai:DiVA.org:liu-18312"
 

Sökning: onr:"swepub:oai:DiVA.org:liu-18312" > Staten och läromedl...

LIBRIS Formathandbok  (Information om MARC21)
FältnamnIndikatorerMetadata
00006031nam a2200613 4500
001oai:DiVA.org:liu-18312
003SwePub
008090518s2009 | |||||||||||000 ||swe|
020 a 9789173936163q print
024a urn:nbn:se:liu:diva-183122 urn
040 a (SwePub)liu
041 a sweb sweb eng
042 9 SwePub
072 7a vet2 swepub-contenttype
072 7a dok2 swepub-publicationtype
100a Johnsson Harrie, Anna,d 1972-u Linköpings universitet,Avdelningen för didaktik och forskning om pedagogiskt arbete (DIPA),Filosofiska fakulteten4 aut0 (Swepub:liu)annjo55
2451 0a Staten och läromedlen :b En studie av den svenska statliga förhandsgranskningen av läromedel 1938-1991
246a The State and the Textbook :b The State Approval Scheme för Textbooks and Teaching Aids in Sweden 1938-1991
264 1a Linköping :b Linköping University Electronic Press,c 2009
300 a 246 + bilagor 1-3s.
338 a electronic2 rdacarrier
490a Linköping Studies in Pedagogic Practices,x 1653-0101 ;v 10
490a Linköping Studies in Behavioural Science,x 1654-2029 ;v 142
506 a gratis
506 a gratis
520 a Studien handlar om statlig påverkan på skolans läromedel. Här studeras såväl de politiska besluten om, som det konkreta genomförandet av, den svenska statliga förhandsgranskningen av läromedel, från starten 1938 till avskaffandet 1991. De politiska besluten och genomförandet sker på skilda arenor. Med hjälp av teoretiska begrepp från såväl läroplansteori som statsvetenskaplig implemen-teringsteori synliggörs och analyseras de olika arenorna samt relationerna mellan dem. Den politiska debatten studeras genom det offentliga trycket. Studien visar att granskningen infördes i politisk enighet och avskaffades helt utan politisk debatt. De politiska argumenten för granskning har varit att hålla priserna på läroböcker nere samt säkra läromedlens kvalitet. Vad som avsågs med kvalitet har dock varierat mellan olika aktörer och över tid. När det gäller genomförandet av granskningen studeras både Läroboks-/Läromedelsnämndens instruktioner till granskarna, och granskarnas utlåtanden om läromedel i samhällskunskap för gymnasieskolan. Den reella granskningen hade ofta fokus på att söka sakfel i läromedlen. Under 1970-talet fick objektivitetsfrågor genomslag i granskningen. Läroplanen, som betonades på den politiska arenan, användes dock i mindre utsträckning i det reella genomförandet av granskningen. Styrningsresultatet var beroende av aktörerna på realiseringsarenan och deras förståelse, vilja och kunnande. Styrningen kunde dock, i vissa fall, nå ända fram och påverka lärobokstexten. I dessa fall fanns en fungerande styrning från politisk debatt, via lagtext och granskning till en förändrad läromedelstext.
520 a This thesis focuses on the state's influence on Swedish textbooks. From 1938 to 1991 the Swedish state had an official approval scheme for examining books before they could be used as textbooks in Swedish schools. The aim of this thesis is to examine both the political discussion about, and the actual implementation of, the approval scheme in Sweden between 1938-1991. The political decision making and the implementation of the reforms took place in different contexts. With the help of curriculum theory, in combination with concepts of implementation from political science, these two different contexts and the relation between them are analyzed. The study shows that, in the 1930s, there was a political consensus to have an official approval scheme. In the 1990s the approval scheme was repealed without any political debate. When it comes to the implementation of the approval scheme the approval committee's guidelines and the examiners' statements about civic textbooks for upper secondary school are studied. It is found that the reviews often focused on finding factual faults. During the 1970s a focus on objectivity became common in the reviewers' statements. The national curriculum, a product of a political compromise often referred to by the politicians, was, however, less used in the implementation of the approval. The study shows that the implementation of the approval scheme was dependent on the actors understanding, willingness and ability to implement. But the study also shows that in certain cases the approval scheme could result in major changes in the textbooks.
650 7a SOCIAL SCIENCESx Educational Sciencesx Pedagogical Work0 (SwePub)503042 hsv//eng
650 7a SAMHÄLLSVETENSKAPx Utbildningsvetenskapx Pedagogiskt arbete0 (SwePub)503042 hsv//swe
650 7a SAMHÄLLSVETENSKAPx Utbildningsvetenskap0 (SwePub)5032 hsv//swe
650 7a SOCIAL SCIENCESx Educational Sciences0 (SwePub)5032 hsv//eng
653 a Textbook
653 a textbook approval
653 a implementation
653 a Swedish educational policy
653 a civics
653 a curriculum
653 a objectivity
653 a Läromedelsgranskning
653 a läromedel
653 a implementering
653 a svensk utbildningspolitik
653 a samhällskunskap
653 a samhällskunskapsdidaktik
653 a läroplan
653 a objektivitet
653 a Pedgogical work
653 a Pedagogiskt arbete
700a Martinsson, Bengt-Göran,c Professoru Linköpings universitet,Avdelningen för svenska och litteratur,Filosofiska fakulteten4 ths0 (Swepub:liu)benma51
700a Lundahl, Lisbeth,c Professoru Umeå universitet, Sverige4 opn
710a Linköpings universitetb Avdelningen för didaktik och forskning om pedagogiskt arbete (DIPA)4 org
856u http://liu.diva-portal.org/smash/get/diva2:217963/FULLTEXT02.pdfx primary
856u http://liu.diva-portal.org/smash/get/diva2:217963/COVER01.pdf
8564 8u http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:liu:diva-18312x lärosäteslänky Till lärosätets (liu) databas

Hitta via bibliotek

Till lärosätets databas

Sök utanför SwePub

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Stäng

Kopiera och spara länken för att återkomma till aktuell vy