Tyck till om SwePub Sök
här!
Sökning: onr:"swepub:oai:DiVA.org:liu-192547" >
Äldre texter i det ...
Äldre texter i det moderna klassrummet : om bilder som möjliggörare i litteraturundervisningen
-
- Skillermark, Stina-Karin (författare)
- Högskolan i Jönköping, Sweden
-
- Johansson, Maritha, Fil dr, 1972- (författare)
- Linköpings universitet,Avdelningen för kommunikation, litteratur och svenska,Utbildningsvetenskap
-
(creator_code:org_t)
- 1
- Lund : Studentlitteratur AB, 2023
- 2023
- Svenska.
-
Ingår i: Undervisningens konst. - Lund : Studentlitteratur AB. - 9789144156095 ; , s. 125-155
- Relaterad länk:
-
https://libris.kb.se...
-
visa fler...
-
https://urn.kb.se/re...
-
visa färre...
Abstract
Ämnesord
Stäng
- I svenskämnet ingår att elever ska få stifta bekantskap med och få kunskap om skönlitteratur från olika tider. Eftersom äldre litterära texter är skrivna i och för en annan tid kan både deras innehåll och form uppfattas som främmande för dagens elever. Detta kan beskrivas som att den unga mottagarens förväntningshorisont kolliderar med den äldre kanoniserade texten. Kapitlets syfte är att visa och diskutera bildens didaktiska potential som kulturell och kunskapsmässig möjliggörare i svenskämnets litteraturundervisning, med särskild tonvikt på arbetet med äldre litterära texter. Kapitlet synliggör att lärarens val - och då inte enbart val av litterära texter utan också val av bilder och när dessa presenteras - påverkar hur elever kan ta till sig en äldre litterär text. I kapitlet ska vi titta närmare på hur det är möjligt att genom medvetna val och medveten planering designa för ett lärande som underlättar och möjliggör elevers möte med den äldre litterära texten. I kapitlet exemplifieras och diskuteras bildens potential utifrån en undersökning som genomfördes i en årskurs 9 i en mindre F-9-skola i början av höstterminen 2021. Eleverna fick i grupper ta del av ett textavsnitt ur Iliaden. Tre av fyra grupper fick en bildsatt version av texten och förväntades därmed skapa mening utifrån både text och bild. En grupp fick enbart den litterära texten. I kapitlet diskuteras elevernas möte med text och bild i olika kombinationer.
Ämnesord
- HUMANIORA -- Språk och litteratur (hsv//swe)
- HUMANITIES -- Languages and Literature (hsv//eng)
Nyckelord
- Litteraturundervisning
- Litteraturdidaktik
Publikations- och innehållstyp
- vet (ämneskategori)
- kap (ämneskategori)
Hitta via bibliotek
Till lärosätets databas