SwePub
Sök i LIBRIS databas

  Utökad sökning

onr:"swepub:oai:DiVA.org:liu-24158"
 

Sökning: onr:"swepub:oai:DiVA.org:liu-24158" > Grupprocesser och s...

Grupprocesser och social påverkan : Socialpsykologi med fokus på skolan

Thornberg, Robert, 1968- (författare)
Linköpings universitet,Pedagogik och didaktik,Utbildningsvetenskap
 (creator_code:org_t)
ISBN 9173739383
Linköping : Linköpings universitet, 2004
Svenska 127 s.
Serie: LiU-PEK-R / Linköpings universitet, Institutionen för beteendevetenskap och lärande (2000-2006), 1650-3643 ; 237
  • Rapport (övrigt vetenskapligt/konstnärligt)
Abstract Ämnesord
Stäng  
  • Att vara lärare innebär att i stor utsträckning möta, hantera, organisera, påverka och påverkas av individer sammansatta i grupper. Grupprocesser och social påverkan är en naturlig del av det sociala livet, så även i skolan. Denna rapport handlar om socialpsykologi och vänder sig i första hand till lärarstudenter och studenter i pedagogik och pedagogiskt arbete. Rapporten har två syften. Det första syftet är att ge en översikt eller introduktion till socialpsykologin med ett särskilt fokus på grupprocesser och social influens eller social påverkan. Intentionen är att presentera ett antal användbara socialpsykologiska begrepp som kan ge läsaren möjlighet att vidga eller bredda sin repertoar av möjliga sätt att se och förstå sociala situationer och fenomen i det vardagliga skollivet, både i och utanför klassrummet - en sådan socialpsykologisk perspektivisering av praktiken bidrar med analytiska redskap som kan hjälpa pedagoger att förstå, diskutera och hantera grupper i den pedagogiska verksamheten. Det andra syftet är att belysa lärares värdepedagogiska praktik, dvs frågor som rör normer och värden, mobbning, fostran, värdepåverkan och elevinflytande i skolan, utifrån ett socialpsykologiskt perspektiv. Rapporten behandlar bl a gruppbegreppet, olika slags grupper, grupprocesser, värden, attityder och normer i relation till det sociala livet i skolan, grupputveckling, gruppsocialisation, mobbning, värdepedagogik, läraren som ledare och fostrare, grupptryck, groupthink, social jämförelse mellan grupper som bl a påverkar individers identitet och som kan resultera i negativa stereotypa föreställningar om andra, konkurrens och konflikter mellan grupper.

Nyckelord

socialpsykologi
social påverkan
grupprocesser
värdepedagogik
värdegrund
skolliv
SOCIAL SCIENCES
SAMHÄLLSVETENSKAP

Publikations- och innehållstyp

vet (ämneskategori)
rap (ämneskategori)

Hitta via bibliotek

Till lärosätets databas

Hitta mer i SwePub

Av författaren/redakt...
Thornberg, Rober ...
Delar i serien
LiU-PEK-R / Link ...
Av lärosätet
Linköpings universitet

Sök utanför SwePub

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Stäng

Kopiera och spara länken för att återkomma till aktuell vy