Sökning: onr:"swepub:oai:DiVA.org:liu-32968" >
Att fuska och plagi...
Att fuska och plagiera : Ett sätt att leva eller ett sätt att överleva?
-
- Hult, Åsa (författare)
- Linköpings universitet,Institutionen för beteendevetenskap och lärande,Filosofiska fakulteten
-
- Hult, Håkan, 1948- (författare)
- Linköpings universitet,Avdelningen för studier av vuxenutbildning, folkbildning och högre utbildning, VUFo,Utbildningsvetenskap
-
(creator_code:org_t)
- Linköping : Linköping University Electronic Press, 2003
- Svenska 53 s.
-
Serie: CUL-rapporter, 1650-8173 1652-9278 ; 2003:6
- Relaterad länk:
-
https://liu.diva-por... (primary) (Raw object)
-
visa fler...
-
https://urn.kb.se/re...
-
visa färre...
Abstract
Ämnesord
Stäng
- I bakgrundsbeskrivningen visas att en majoritet av amerikanska stu-denter själva uppger att de har fuskat någon gång, men att det inte finns säkra belägg för att säga att fusk procentuellt sett har ökat. Ar-tiklar antyder att fusk i form av plagiat troligen har blivit vanligare. Fusket verkar ha tagit sig delvis nya former och därför finns det an-ledning att försöka kartlägga och beskriva detta och att se vad som görs för att förhindra eller minimera fusk i allmänhet och plagiering i synnerhet. Det sägs ju att tillfället gör tjuven och därför finns det all anledning att se på vilka sätt den högre utbildningen genom exempel-vis pedagogiska former och examinationsformer ställer tillfällen ”till förfogande”. En rapport om fusk och plagiat inom den högre utbild-ningen kan lätt bli normativ och full med pekpinnar. Meningen är inte den utan snarareatt förstå vad som skeratt försöka besvara frågan om fusk och plagiat har ökatatt studera om fusk och plagiat har tagit sig nya formeratt se om vi i utbildningen behöver tänka och agera på annat sätt.
Nyckelord
- Fusk
- högskolan
- SOCIAL SCIENCES
- SAMHÄLLSVETENSKAP
Publikations- och innehållstyp
- vet (ämneskategori)
- rap (ämneskategori)