Sökning: onr:"swepub:oai:DiVA.org:liu-62966" >
Ett resursteams sam...
Ett resursteams samverkan med skola, elever och föräldrar : förtjänster, hinder och utmaningar
-
- Thornberg, Robert (författare)
- Linköpings universitet,Avdelningen för pedagogik och didaktik i utbildning och skola (PeDiUS),Utbildningsvetenskap
-
(creator_code:org_t)
- ISBN 9789173935999
- Linköping : Linköping University Electronic Press, 2009
- Svenska 200 inkl bilagor s.
-
Serie: LiU-PEK-R ; 252
- Relaterad länk:
-
https://liu.diva-por... (primary) (Raw object)
-
visa fler...
-
https://urn.kb.se/re...
-
visa färre...
Abstract
Ämnesord
Stäng
- Under året 2006 slöt Omsorgsnämnden och Barn- och ungdomsnämnden i Linköpings kommun ett samverkansavtal som innebar ett inrättande av ett resursteam bestående av specialpedagoger och socialarbetare i syfte att utveckla och effektivisera kommunens insatser beträffande utformandet av olika former av stöd till barn, unga och deras föräldrar. Resursteamets främsta mål är att öka andelen elever som fullföljer sina studier inom den ordinarie skolan. Syftet med denna studie är att undersöka och beskriva resursteamets, lärares, rektorers, elevers och föräldrars föreställningar om vad som gynnar och missgynnar en framgångsrik samverkan och mot bakgrund av det generera en teoretisk modell om mångprofessionell samverkan mellan skolpersonal och resurspersoner i arbetet med elever som utmanar skolan. Sammanlagt 30 personer deltog i utvärderingen. Fyra elever i åldern 15-16 år samt sju föräldrar intervjuades. Åtta lärare och sju rektorer deltog i fokusgrupper. De fyra medarbetarna i resursteamet utgjorde en egen fokusgrupp. Bearbetning och analys av data genomfördes med hjälp av metoder och strategier från grundad teori.Medan elever, föräldrar och resursteamet har positiva representationer om utfallet så framträder dock en mer splittrad bild hos lärare och rektorer. Följande sociala representationer bland deltagarna om vad som missgynnar en framgångsrik samverkan har identifierats: missgynnande ramfaktorer, låg förankring, låg tillgänglighet, bristande kommunikation, professionskulturella hinder, negativt socialt samspel, ouppnådda förväntningar och brist på intersektoriellt nätverksarbete. Följande sociala representationer bland deltagarna om vad som gynnar en framgångsrik samverkan har identifierats: positivt socialt samspel, öppen kommunikation, hög tillgänglighet, konstruktiv konflikthantering, att arbeta mot gemensamma mål och framgång genom kompetens.Analysen resulterade i en grundad teori i form av en modell över synkronisering av resurser. Synkronisering hänvisar till processer som inkluderar och koordinerar olika resurser (dvs. individer, kunskaper, kompetenser och hjälp- och stödinsatser) så att de integreras och samverkar tillsammans för att utveckla elever positivt. Osynkronisering refererar till processer som motverkar integrering, samordning och koordinering av resurser i rörelse mot elevens positiva utveckling. Medan osynkronisering utgörs av statiska mål, ansvarsförskjutning, professionskulturell motverkan och aversiva relationer associerar modellen synkronisering med egenskaperna dynamiska mål, ansvarsdelning, professionskulturell samverkan och positiva relationer. Resultatet och modellen diskuteras bl.a. i relation till professionsfrågor, social identitetsteori, lärares betydelsefulla roll i processen, konsultation, forskning om lärar-elevrelationer samt det viktiga relationsarbetet med föräldrar.
Ämnesord
- SAMHÄLLSVETENSKAP -- Utbildningsvetenskap -- Pedagogik (hsv//swe)
- SOCIAL SCIENCES -- Educational Sciences -- Pedagogy (hsv//eng)
Nyckelord
- Resursteam
- social inkludering
- specialpedagogik
- socialpedagogik
- inkluderande pedagogik
- mångprofessionell samverkan
- professionskultur
- social identitet
- sociala representationer
- konsultation
- grundad teori
- Education
- Pedagogik
Publikations- och innehållstyp
- vet (ämneskategori)
- rap (ämneskategori)
Hitta via bibliotek
Till lärosätets databas