SwePub
Tyck till om SwePub Sök här!
Sök i LIBRIS databas

  Utökad sökning

onr:"swepub:oai:DiVA.org:liu-63604"
 

Sökning: onr:"swepub:oai:DiVA.org:liu-63604" > Datorspelets mening...

Datorspelets mening och potential

Gulz, Agneta (författare)
Lund University,Lunds universitet,Kognitionsvetenskap,Filosofiska institutionen,Institutioner,Humanistiska och teologiska fakulteterna,Cognitive Science,Department of Philosophy,Departments,Joint Faculties of Humanities and Theology,Cognitive Science, Lund University, Sweden
Linderoth, Jonas (författare)
Cognitive Science, Lund University, Sweden
Åkerman, Anna (författare)
Cognitive Science, Lund University, Sweden
visa fler...
Åkerfeldt, Anna (författare)
Folke-Fichtelius, Maria (redaktör/utgivare)
visa färre...
 (creator_code:org_t)
Carlsson Bokförlag, 2009
2009
Svenska.
Ingår i: Lärande och IT. - : Carlsson Bokförlag. - 9789173312899 ; , s. 139-150
  • Bokkapitel (övrigt vetenskapligt/konstnärligt)
Abstract Ämnesord
Stäng  
  • Vad kan man lära sig av att spela datorspel? Den som spelar finner nog frågan tämligen ointressant. För spelaren är vitsen med spelandet inte att lära sig något. Meningsfulla frågor är istället: Vad kan jag göra med det här spelet? Vilka regler har jag att förhålla mig till och hur kan jag hantera dem? Hur kan jag komma vidare i spelet? Hur gör jag för att vinna?Många barn och ungdomar, och även vuxna för den delen, tillbringar idag delar av sin tillvaro med att spela datorspel. För många är datorspelandet också ett stort intresse som upptar många timmar. Uppenbarligen finns det starka drivkrafter som gör att man ägnar sig åt att spela datorspel. Det ligger då nära till hands att fundera både över om spelandet kan ha någon positiv eller negativ effekt på individens utveckling och lärande. För pedagoger blir det också intressant att fundera över om datorspel kan ha någon potential som redskap i undervisningen. Men för att kunna förstå datorspelandets eventuella negativa eller positiva effekter behöver vi först förstå datorspelets speciella struktur och den mening som spelandet har för spelarna själva. För en sådan förståelse kan forskningen ge ett viktigt bidrag.

Ämnesord

NATURVETENSKAP  -- Data- och informationsvetenskap -- Datavetenskap (hsv//swe)
NATURAL SCIENCES  -- Computer and Information Sciences -- Computer Sciences (hsv//eng)
SAMHÄLLSVETENSKAP  -- Utbildningsvetenskap -- Lärande (hsv//swe)
SOCIAL SCIENCES  -- Educational Sciences -- Learning (hsv//eng)

Nyckelord

Computer science
Datavetenskap

Publikations- och innehållstyp

vet (ämneskategori)
kap (ämneskategori)

Hitta via bibliotek

Till lärosätets databas

Sök utanför SwePub

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Stäng

Kopiera och spara länken för att återkomma till aktuell vy