Tyck till om SwePub Sök
här!
Sökning: onr:"swepub:oai:DiVA.org:liu-63604" >
Datorspelets mening...
Datorspelets mening och potential
-
- Gulz, Agneta (författare)
- Lund University,Lunds universitet,Kognitionsvetenskap,Filosofiska institutionen,Institutioner,Humanistiska och teologiska fakulteterna,Cognitive Science,Department of Philosophy,Departments,Joint Faculties of Humanities and Theology,Cognitive Science, Lund University, Sweden
-
- Linderoth, Jonas (författare)
- Cognitive Science, Lund University, Sweden
-
- Åkerman, Anna (författare)
- Cognitive Science, Lund University, Sweden
-
visa fler...
-
Åkerfeldt, Anna (författare)
-
Folke-Fichtelius, Maria (redaktör/utgivare)
-
visa färre...
-
(creator_code:org_t)
- Carlsson Bokförlag, 2009
- 2009
- Svenska.
-
Ingår i: Lärande och IT. - : Carlsson Bokförlag. - 9789173312899 ; , s. 139-150
- Relaterad länk:
-
https://urn.kb.se/re...
-
visa fler...
-
https://lup.lub.lu.s...
-
visa färre...
Abstract
Ämnesord
Stäng
- Vad kan man lära sig av att spela datorspel? Den som spelar finner nog frågan tämligen ointressant. För spelaren är vitsen med spelandet inte att lära sig något. Meningsfulla frågor är istället: Vad kan jag göra med det här spelet? Vilka regler har jag att förhålla mig till och hur kan jag hantera dem? Hur kan jag komma vidare i spelet? Hur gör jag för att vinna?Många barn och ungdomar, och även vuxna för den delen, tillbringar idag delar av sin tillvaro med att spela datorspel. För många är datorspelandet också ett stort intresse som upptar många timmar. Uppenbarligen finns det starka drivkrafter som gör att man ägnar sig åt att spela datorspel. Det ligger då nära till hands att fundera både över om spelandet kan ha någon positiv eller negativ effekt på individens utveckling och lärande. För pedagoger blir det också intressant att fundera över om datorspel kan ha någon potential som redskap i undervisningen. Men för att kunna förstå datorspelandets eventuella negativa eller positiva effekter behöver vi först förstå datorspelets speciella struktur och den mening som spelandet har för spelarna själva. För en sådan förståelse kan forskningen ge ett viktigt bidrag.
Ämnesord
- NATURVETENSKAP -- Data- och informationsvetenskap -- Datavetenskap (hsv//swe)
- NATURAL SCIENCES -- Computer and Information Sciences -- Computer Sciences (hsv//eng)
- SAMHÄLLSVETENSKAP -- Utbildningsvetenskap -- Lärande (hsv//swe)
- SOCIAL SCIENCES -- Educational Sciences -- Learning (hsv//eng)
Nyckelord
- Computer science
- Datavetenskap
Publikations- och innehållstyp
- vet (ämneskategori)
- kap (ämneskategori)
Hitta via bibliotek
Till lärosätets databas