SwePub
Sök i LIBRIS databas

  Utökad sökning

onr:"swepub:oai:DiVA.org:liu-66259"
 

Sökning: onr:"swepub:oai:DiVA.org:liu-66259" > Studenter genusgran...

Studenter genusgranskar sin utbildning : Projekt med elektro- och dataprogrammen och lärarutbildningen vid Linköpings universitet

Engström, Madelaine (författare)
Linköpings universitet,Tekniska högskolan
Haraldsson, Anders (författare)
Linköpings universitet,EIT - Education in Information Technology Group,Tekniska högskolan
Mattsson, Tove (författare)
Linköpings universitet,Filosofiska fakulteten
visa fler...
Salminen-Karlsson, Minna (författare)
Linköpings universitet,Institutionen för tema,Filosofiska fakulteten
visa färre...
 (creator_code:org_t)
Linköping : Linköping University Electronic Press, 2003
Svenska 56 s.
Serie: CUL-rapporter, 1650-8173 1652-9278 ; 2003:5
  • Rapport (övrigt vetenskapligt/konstnärligt)
Abstract Ämnesord
Stäng  
  • I huvudsak kvinnliga studenter från elektro- och dataprogrammen och lä-rarutbildningen utbildades i genuskunskap och fick i uppdrag att under ett läsår studera sina utbildningar ur ett genusperspektiv gällande inne-håll, kurslitteratur, undervisnings- och examinationsformer samt bemö-tande från lärare och andra studenter. Studenterna från respektive utbild-ningsområde bildade var sin projektgrupp under ledning av en handledare.De huvudsakliga resultaten är dels att de kvinnliga studenterna efter utbildningen i genuskunskap och alla diskussioner ser sina utbildningar på ett nytt sätt, genom att självmant observera och reflektera över förete-elser de inte varit medvetna om. Dels har vi fått ökad kunskap om genus-aspekter i själva utbildningsprogrammen genom de observationer som studenterna gjort under läsåret. Dessutom kan man se projektet som en mall för andra program som man vill studera och genomlysa ur ett ge-nusperspektiv. Ett annat intressant resultat från projektet var bildandet av det kvinnliga nätverket Grace för elektro- och datastudenterna.Rapporten beskriver projektet, dess uppläggning och genomförande, re-sultaten från respektive utbildningsområde och avslutas med en reflektion av projektet och de funna resultaten i ett större perspektiv med jämförelser med resultat från andra undersökningar om genus i högskoleutbildning.

Nyckelord

Undervisning
jämställdhet
genusaspekter
högskolan
universitet
genus
högskoleundervisning
SOCIAL SCIENCES
SAMHÄLLSVETENSKAP

Publikations- och innehållstyp

vet (ämneskategori)
rap (ämneskategori)

Till lärosätets databas

Sök utanför SwePub

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Stäng

Kopiera och spara länken för att återkomma till aktuell vy