Sökning: onr:"swepub:oai:DiVA.org:liu-66259" >
Studenter genusgran...
Studenter genusgranskar sin utbildning : Projekt med elektro- och dataprogrammen och lärarutbildningen vid Linköpings universitet
-
- Engström, Madelaine (författare)
- Linköpings universitet,Tekniska högskolan
-
- Haraldsson, Anders (författare)
- Linköpings universitet,EIT - Education in Information Technology Group,Tekniska högskolan
-
- Mattsson, Tove (författare)
- Linköpings universitet,Filosofiska fakulteten
-
visa fler...
-
- Salminen-Karlsson, Minna (författare)
- Linköpings universitet,Institutionen för tema,Filosofiska fakulteten
-
visa färre...
-
(creator_code:org_t)
- Linköping : Linköping University Electronic Press, 2003
- Svenska 56 s.
-
Serie: CUL-rapporter, 1650-8173 1652-9278 ; 2003:5
- Relaterad länk:
-
https://liu.diva-por... (primary) (Raw object)
-
visa fler...
-
https://urn.kb.se/re...
-
visa färre...
Abstract
Ämnesord
Stäng
- I huvudsak kvinnliga studenter från elektro- och dataprogrammen och lä-rarutbildningen utbildades i genuskunskap och fick i uppdrag att under ett läsår studera sina utbildningar ur ett genusperspektiv gällande inne-håll, kurslitteratur, undervisnings- och examinationsformer samt bemö-tande från lärare och andra studenter. Studenterna från respektive utbild-ningsområde bildade var sin projektgrupp under ledning av en handledare.De huvudsakliga resultaten är dels att de kvinnliga studenterna efter utbildningen i genuskunskap och alla diskussioner ser sina utbildningar på ett nytt sätt, genom att självmant observera och reflektera över förete-elser de inte varit medvetna om. Dels har vi fått ökad kunskap om genus-aspekter i själva utbildningsprogrammen genom de observationer som studenterna gjort under läsåret. Dessutom kan man se projektet som en mall för andra program som man vill studera och genomlysa ur ett ge-nusperspektiv. Ett annat intressant resultat från projektet var bildandet av det kvinnliga nätverket Grace för elektro- och datastudenterna.Rapporten beskriver projektet, dess uppläggning och genomförande, re-sultaten från respektive utbildningsområde och avslutas med en reflektion av projektet och de funna resultaten i ett större perspektiv med jämförelser med resultat från andra undersökningar om genus i högskoleutbildning.
Nyckelord
- Undervisning
- jämställdhet
- genusaspekter
- högskolan
- universitet
- genus
- högskoleundervisning
- SOCIAL SCIENCES
- SAMHÄLLSVETENSKAP
Publikations- och innehållstyp
- vet (ämneskategori)
- rap (ämneskategori)