Sökning: onr:"swepub:oai:DiVA.org:liu-73666" >
Utbildningsmedier, ...
Utbildningsmedier, kulturperspektiv och ett kritiskt barnpersepektiv
-
- Lindgren, Anne-Li, 1965- (författare)
- Linköpings universitet,Tema Barn,Filosofiska fakulteten
-
(creator_code:org_t)
- Stockholm, 2011
- 2011
- Svenska.
-
Ingår i: Locus. - Stockholm. - 1100-3197. ; 23:3-4, s. 8-24
- Relaterad länk:
-
https://urn.kb.se/re...
Abstract
Ämnesord
Stäng
- Läromedel som film, radio, TV och Internet i svensk skolundervisning skapar och förmedlar kulturella föreställningar om barn och barndom som riktas mot barn. Anne-Li Lindgren pläderar i sitt bidrag för vikten av att anlägga ett kritiskt barnperspektiv på vuxenproducerad kultur för barn, där exemplen visar på hur barn använts i utbildningsmedier samt problematiserar barns delaktigeht och den ofta förekommande homogeniseringen av barn som grupp. Utifrån en diskursanalytisk ansats görs en maktanalys av hur vuxna strategier kan leda till hur barn framställs i utbildningsmaterial, exempelvis som både oskyldiga och kompetenta. (Redaktörens inledning)
Nyckelord
- utbildningsmedier
- kulturperspektiv
- kritiskt barnperspektiv
Publikations- och innehållstyp
- ref (ämneskategori)
- art (ämneskategori)
Hitta via bibliotek
-
Locus
(Sök värdpublikationen i LIBRIS)
Till lärosätets databas