Sökning: onr:"swepub:oai:DiVA.org:liu-75765" >
Rum för delaktighet :
Rum för delaktighet : En studie av en skolas möjligheter att skapa förutsättningar för ungdomars delaktighet
-
- Bergström, Margareta (författare)
- Linköpings universitet,Lärande, Estetik, Naturvetenskap (LEN),Utbildningsvetenskap
-
- Holm, Inger (författare)
- Linköpings universitet,Lärande, Estetik, Naturvetenskap (LEN),Utbildningsvetenskap
-
(creator_code:org_t)
- Linköping : Linköping University Electronic Press, 2002
- Svenska 66 + 4 bilagor s.
-
Serie: Working papers on childhood and the study of children, 1104-6929 ; 2002:1
- Relaterad länk:
-
https://liu.diva-por... (primary) (Raw object)
-
visa fler...
-
https://urn.kb.se/re...
-
visa färre...
Abstract
Ämnesord
Stäng
- Utgångspunkten för denna studie ar ett projekt som startade våren 2001. Syftet med projektet ar att identifiera och belysa möjligheter och hinder för delaktighet for barn och ungdomar i behov av stod i en skola för alia. Denna studie ar en del av detta projekt och inriktad pa att identifiera delaktighet i skolan som rum. Med rum menar vi både den fysiska miljön och de ramar som bildar villkor för skolan. Vi genomförde förstudier i form av deltagande observationer på flera olika skolor för ungdomar mellan 13 och 16 år, och valde sedan ut en skola, i studien kallas den Z-Skolan.I Inledning har vi utgått fran delaktighet som begrepp, men också studier av delaktighet i skolan och skolan som ett diskursivt faIt. Vi har sökt svar på våra frågor genom att studera dokument på nationell- och kommunalniva, men främst de dokument som lärarna på Z-Skolan producerat. Vi har arbetat med deltagande observationer i skolans vardag, och vi har intervjuat ungdomar på grundskolan år 8 och 9.I första delen av analysen har vi inspirerats av bland annat Grounded Theory och fått fram ternan kring delaktighet. Dessa teman är organisation, möten och lärande. Med dessa teman som utgångspunkt har vi sedan gått vidare i ett andra analyssteg diU: vi använt SOU 2000: 1 och det dynamiska medborgarskapet som utgångspunkt. För att uppnå delaktighet, enligt det dynamiska medborgarskapet, måste deltagande och inflytande men också jämlikhet och insyn vara identifierbara.Vi har funnit att delaktighet finns för manga ungdomar i många situationer pa Z-Skolan, men det finns också inslag av utanförskap och ickedelaktighet. Möjlighetema till delaktighet, men också hindren finner vi både inom organisationen och den fysiska miljön, men inte minst genom vuxnas förhållningssatt och respekt mot ungdomarna och deras kultur. Om delaktighet ses som en rättighet eller en praktik för fostran till demokratiska medborgare får det olika konsekvenser för ungdomars skolvardag.
Nyckelord
- Demokrati
- delaktighet
- en skola för alia
- skolan som fält
- skoldiskurser
- ungdomsperspektiv
Publikations- och innehållstyp
- vet (ämneskategori)
- rap (ämneskategori)