SwePub
Tyck till om SwePub Sök här!
Sök i LIBRIS databas

  Utökad sökning

onr:"swepub:oai:DiVA.org:liu-86697"
 

Sökning: onr:"swepub:oai:DiVA.org:liu-86697" > Handledning av exam...

Handledning av examensarbeten som lärande i the zone of proximal development

Ekholm, David, 1980- (författare)
Linköpings universitet,Socialt arbete,Filosofiska fakulteten
 (creator_code:org_t)
2012
2012
Svenska.
Ingår i: Högre Utbildning. - 2000-7558. ; 2:2, s. 67-78
  • Tidskriftsartikel (refereegranskat)
Abstract Ämnesord
Stäng  
  • Handledning av examensarbete på socionomprogrammet omgärdas av vissa riktlinjer och av pedagogisk grundsyn. Riktlinjer och pedagogisk grundsyn betonar å ena sidan kommunikativt lärande och samarbetsträning och å andra sidan självständighet och elevaktivitet. Artikeln pekar utifrån en betraktelse av teorin om the zone of proximal development på hur dessa olika fokus kan förstås som av nödvändighet beroende av varandra och som olika delar av samma lärandeprocess: ett överskridande mellan lärande som mellanmänsklig och som självständig aktivitet. Förhållandet mellan lärande som interpsykologisk process och som intrapsykologisk process är här centralt. Vidare diskuterar artikeln detta i förhållande till samspelet mellan handledare och student och problematiserar handledarens roll i konstruktionen av studentens självständighet.

Nyckelord

socionomprogrammet; examensarbete; handledning; Vygotskij; zone of proximal

Publikations- och innehållstyp

ref (ämneskategori)
art (ämneskategori)

Hitta via bibliotek

Till lärosätets databas

Hitta mer i SwePub

Av författaren/redakt...
Ekholm, David, 1 ...
Artiklar i publikationen
Högre Utbildning
Av lärosätet
Linköpings universitet

Sök utanför SwePub

Kungliga biblioteket hanterar dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (2018), GDPR. Läs mer om hur det funkar här.
Så här hanterar KB dina uppgifter vid användning av denna tjänst.

 
pil uppåt Stäng

Kopiera och spara länken för att återkomma till aktuell vy