SwePub
Sök i LIBRIS databas

  Utökad sökning

onr:"swepub:oai:DiVA.org:liu-97009"
 

Sökning: onr:"swepub:oai:DiVA.org:liu-97009" > Flera språk i försk...

Flera språk i förskolan : teori och praktik

Björk-Willén, Polly, 1952- (författare)
Linköpings universitet, Lärande, Estetik, Naturvetenskap (LEN), Linköpings universitet, Utbildningsvetenskap, Pedagogiskt arbete
Puskás, Tünde, 1972- (författare)
Linköpings universitet, Lärande, Estetik, Naturvetenskap (LEN), Linköpings universitet, Utbildningsvetenskap, Pedagogiskt arbete
Bylund, Anna, (författare)
Linköpings universitet, Lärande, Estetik, Naturvetenskap (LEN), Linköpings universitet, Filosofiska fakulteten, Pedagogiskt arbete
Linköpings universitet Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier. Lärande, Estetik, Naturvetenskap (LEN). (creator_code:org_t)
Linköpings universitet Utbildningsvetenskap. (creator_code:org_t)
visa fler...
Linköpings universitet Filosofiska fakulteten. (creator_code:org_t)
visa färre...
ISBN 978-91-7559-041-7
Stockholm : Skolverket, 2013
Svenska 84 s.
Serie: Stödmaterial / Skolverket, 1651-9787
  • Bok (populärvet., debatt m.m.)
Abstract Ämnesord
Stäng  
  • Förskolepersonal i landets förskolor kommer i kontakt med allt fler barn och föräldrar som talar ett annat modersmål än svenska. Eftersom majoriteten av förskolepersonalen i första hand talar svenska uppstår många frågor och funderingar kring hur man ska kunna följa läroplanens direktiv. Enligt förskolans läroplan ska förskolan sträva efter att varje barn som har ett annat modersmål än svenska utvecklar sin förmåga att kommunicera både på svenska och på modersmålet. Dessutom säger skollagen att förskolan ska medverka till att barn med annat modersmål än svenska får möjlighet att utveckla både det svenska språket och sitt modersmål.Det här stödmaterialet handlar om språkutveckling och språkande i förskolor där barn talar två eller flera språk till vardags. Syftet med materialet är emellertid inte att ge några färdiga metoder, eftersom det inte finns några enkla svar på frågan hur man ska stödja barns tvåspråkiga eller flerspråkiga utveckling i förskolan. Avsikten är snarare att diskutera hur barns flerspråkiga utveckling kan främjas i förskolan. Ökad kunskap om språkutveckling och språkanvändning kan dessutom ge förskolepersonal redskap för det fortsatta arbetet med barns språkande. Varje förskola är unik i sin sammansättning av vuxna och barn, och därför är det viktigt att varje arbetslag arbetar utifrån sina särskilda förutsättningar.Stödmaterialet tar avstamp i läroplanens språkutvecklingsrelaterade mål, men gör inget anspråk på att vara allomfattande. Materialet lyfter däremot olika aspekter av hur förskolan kan uppmärksamma, stödja och uppmuntra barns flerspråkiga utveckling. Samtidigt poängteras särskilt, eftersom förskolan huvudsakligen är en svenskspråkig domän, att det är viktigt att förskolepersonalen har kunskaper om såväl flerspråkighet i allmänhet som barns andraspråksutveckling i synnerhet för att kunna skapa en stimulerande språkmiljö.

Ämnesord

SAMHÄLLSVETENSKAP  -- Utbildningsvetenskap (hsv//swe)
SOCIAL SCIENCES  -- Educational Sciences (hsv//eng)

Nyckelord

Multilingualism in children
Education
Preschool
Flerspråkighet hos barn
Förskolan

Publikations- och innehållstyp

bok (ämneskategori)
pop (ämneskategori)

Hitta via bibliotek

Till lärosätets databas

Sök utanför SwePub

 
pil uppåt Stäng

Kopiera och spara länken för att återkomma till aktuell vy