SwePub
Sök i LIBRIS databas

  Utökad sökning

onr:"swepub:oai:DiVA.org:liu-97320"
 

Sökning: onr:"swepub:oai:DiVA.org:liu-97320" > Stakeholder Engagem...

Stakeholder Engagement for Service Design How service designers identify and communicate insights

Segelström, Fabian, 1982- (författare)
Linköpings universitet, Interaktiva och kognitiva system, Linköpings universitet, Filosofiska fakulteten, MDA / IxS
Linköpings universitet Institutionen för datavetenskap. Interaktiva och kognitiva system. (creator_code:org_t)
Linköpings universitet Filosofiska fakulteten. (creator_code:org_t)
ISBN 978-91-7519-554-4
Linköping : Linköping University Electronic Press, 2013
Engelska 185 s.
Serie: Linköping Studies in Arts and Science, 0282-9800 ; 586
Läs hela texten (fulltext)
  • Doktorsavhandling (övrigt vetenskapligt)
Abstract Ämnesord
Stäng  
  • Tjänstedesign är ett fält som fortfarande håller på att växa fram. Dess ursprung kan hittas i när praktiker och akademiker inom människo-centrerad design blev intresserade av tjänster som designmaterial. Tjänstedesign byggs upp baserat på kunskap från design- såväl som tjänsteforskning. Dock så innebär detta möte av traditioner att tjänstedesignspraktiken ställs inför  utmaningar som dess moderdiscipliner inte har ställts inför. Syftet med denna avhandling är att utforska hur involveringen av intressenter i designprocessen påverkas vid design av tjänster.Fyra studier har genomförts för att studera hur användare, personal och andra intressenter involveras i tjänstedesignsprojekt. Två av studierna fokuserade på att bygga upp en holistisk bild av intressentinvolvering. Dessa båda studier genomfördes med intervjuer respektive deltagande observation som datainsamlingsmetod. De båda andra studierna fokuserade i mer detalj på specifika aspekter av intressentinvolveringen. Av dessa två studier så studerade en skillnader mellan hur designers och antropologer närmar sig etnografi och den andra vad som kommuniceras av de visualiseringar av tjänstemiljöer som är vanligt förekommande inom tjänstedesign.Slutsatsen dras att tjänstedesign kan beskrivas som en intressent-centrerad designdisciplin. Verktygen som används inom tjänstedesign är till stor grad lånade från annan kvalitativ forskning, men även designspecifika verktyg förekommer. Den information som fås genom intressentinvolvering omvandlas till insikter genom analys och syntes. Dessa insikter visualiseras sedan i lättillgängliga representationer av tjänstetransaktioner.

Ämnesord

NATURVETENSKAP  -- Data- och informationsvetenskap -- Människa-datorinteraktion (interaktionsdesign) (hsv//swe)
NATURAL SCIENCES  -- Computer and Information Science -- Human Computer Interaction (hsv//eng)

Nyckelord

service design
design
service
design research
tjänstedesign
design
tjänst
användarstudier

Publikations- och innehållstyp

dok (ämneskategori)
vet (ämneskategori)

Hitta via bibliotek

Till lärosätets databas

Hitta mer i SwePub

Av författaren/redakt...
Segelström, Fabi ...
Om ämnet
NATURVETENSKAP
NATURVETENSKAP
och Data och informa ...
och Människa datorin ...
Delar i serien
Linköping Studie ...
Av lärosätet
Linköpings universitet

Sök utanför SwePub

 
pil uppåt Stäng

Kopiera och spara länken för att återkomma till aktuell vy